Genom att ge patienter gratis Zyban på den tobaksfria dagen, den 31 maj, ville Glaxosmithkline (GSK) stötta och uppmärksamma dagen. Dessutom ville företaget visa att man tycker att rökavvänjning är ett viktigt område att arbeta med.
Men Apoteket AB satte stopp för kampanjen. Patienterna skulle gå till apoteket med sitt recept och gratis få ut en förpackning om 100 tabletter, till ett värde av 984 kronor. Apoteket hävdade att man inte kunde delta i en kampanj av det slaget eftersom företaget måste stå oberoende av alla företag. Den sortens kampanj får skötas utanför apoteksbutikerna ansåg Apoteket.
Uppmärksamhet och goodwill
Glaxosmithkline ändrade då kampanjens utformning så att patienterna fick en blankett av sin läkare. Patienterna skulle sen hämta ut läkemedlet på apotek och betala kostnaden själv. Pengarna fick mans en tillbaks genom att skicka in blanketten och ett kvitto från den 31 maj. GSK:s erbjudande gällde alla med ett recept på 100 tabletter Zyban.
GSK hade skickat ut 7 000 brev till allmänläkare, kardiologer, lungläkare och företagsläkare över hela landet för att göra dem uppmärksamma om erbjudandet.
? I dag har vi fått in 270 blanketter från patienter som vill ha pengarna tillbaks, säger Karolina Sidwall, produktchef för Zyban på GSK.
Hon berättar vidare att antalet har mattats av med tiden och tror att det slutligen landar på runt 300 blanketter. Totalt blir det en kostad för GSK på 295 000 kronor.
? Vi vinner uppmärksamhet och goodwill, säger Karolina Sidwall som i dag inte kan säga om det blir fler liknande kampanjer.
Läkemedelsverket har visat intresse men har inte funnit några juridiska konstigheter med GSK:s kampanj.