Apoteket är en av fem sponsorer för Operan. Enligt företagets vd, Stefan Carlsson, ska sponsringen ses som en personalfrämjande åtgärd. Samtidigt medger han att det blir svårt att få spridning över hela landet, då Operan finns i Stockholm.
? Vi kommer att kunna erbjuda medarbetare specialerbjudanden på aktiviteter arrangerade av Operan, både i Stockholm och vid gästspel, säger Apotekets informationsdirektör Thony Björk.
Men det finns fler syften.
? Vi drog nytta av sponsringen under Riksmötet i mitten av november med alla chefer inom Apoteket, säger Stefan Carlsson.
Thony Björk berättar att Apoteket inför Riksmötet sökte en samarbetspartner som kunde tillföra något utifrån.
? Vi ville ha med något om ledarskap i starka kulturer, att stå på scenen och att vara en samhällsaktör.
Intermezzon
Under mötet samlade Apoteket runt 400 chefer från hela landet. Representanter från Operan deltog i olika programpunkter.
? Dels i olika intermezzon med musik och sång. Sedan samtalade Stefan Carlsson med operachefen Bengt Hall om just ledarskap, säger Thony Björk.
En av kvällarna var dessutom deltagarna inbjudna att se Carmen.
Sammantaget uppgår Apotekets budget för sponsring till upp till en miljon kronor per år. Det innefattar åtgärder som sträcker sig även utanför Operan.
? Ja, men det är mer hälsoaktiviteter och stöd till handikapporganisationer, säger Thony Björk.
Utmanande
Sveriges Farmacevtförbunds ordförande Ronnie Hansson tycker att det är behjärtansvärt att Apoteket tänker på kulturen.
? Men eftersom Apoteket finns över hela landet kan man fråga sig om inte sponsringen borde vara mer heltäckande och inte enbart komma Stockholm tillgodo.
Farmaciförbundets ordförande Britt-Marie Skoglösa är helt enig med sin kollega.
? Det finns också risk att sponsringen ses som utmanande när 300 befattningar ska bort inom företaget.