I en intern konsult-rapport, som Läkemedelsvärlden har tagit del av, fastslås riktlinjer för hur Apotekets dotterföretag Adara ska bygga upp sin egenvårdsverksamhet. Konstruktionen möjliggör på ett enkelt sätt en framtida sammanslagning med det receptfria sortimentet.
Enligt externa bedömare, som Läkemedelsvärlden har varit i kontakt med, är målet att bygga upp en affärsverksamhet som konkurrerar med nya aktörer som Etos, Kicks och Naturapoteket.
Det är ett agerande som Adara har fått stark kritik för. Något som dock avfärdas av Adaras vd Marie Nygren.
? Apoteket har alltid haft handelsvaror. En av anledningarna till att Adara bildades är att Apoteket har valt att satsa på och utveckla handelsvaror som har en annan affärslogik.
Åtskilda verksamheter
Apoteket har i konsultrapporten fått tydliga rekommendationer att ha en klar juridisk skiljelinje mellan handelsvaror och receptfria läkemedel, så länge monopolet består.
? De vill inte hamna i en debatt där de beskylls för att utveckla ett nytt affärskoncept i skyddet av sitt monopol, säger en person med god insyn i ärendet.
För att underlätta en sammanslagning har Apoteket skapat en egen resultatenhet för receptfria läkemedel. Egenvård och receptfritt drivs än så länge i separata bolag, men med identiska funktioner där anställda rapporterar till chefer i både i Adara och Apoteket. Dessutom köper Adara data- och it-tjänster från Apoteket och använder samma redovisningssystem. Samtidigt hålls hela egenvårdsområdet ihop som en enhet utåt mot konsumenterna.
Konstruktionen möjliggör att receptfria läkemedel, den dag som de konkurrensutsätts, på ett smidigt sätt kan flyttas över till Adara. Apotekets informationsdirektör Thony Björk ser dock sammanslagningen som en hypotetisk fråga.
? Det tar vi ställning till när vi vet hur en ny lagstiftning ser ut. I övrigt vill jag inte kommentera innehållet i interna rapporter, säger han.