I somras meddelade en man ett Medstop-apotek att hans fru blivit sjuk då hennes dosrullar saknade ett läkemedel. Frun blev inlagd på sjukhus på grund av den uteblivna medicinen.
Medstop lex Maria-anmälde händelsen och kunde konstatera att patientens läkare satt ut det aktuella läkemedlet och ersatt den med ett licenspreparat. Läkemedlet förskrevs i helförpackningar som skulle expedieras vid sidan av dosrullen, vilket patienten skulle be om. Men patienten fick inte någon information om det av vare sig sin läkare eller Apotekstjänst.
Apoteket anmälde händelsen till Läkemedelsverket, och skickade information för kännedom till Apotekstjänst och den ansvarige läkaren. Apotekskedjan såg också över sina rutiner kring expedition av licensläkemedel.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, kommer i sin bedömning fram till att kontrollen av hantering av licenspreparat och helförpackningar borde gjorts hos dosleverantören. Därmed avslutar IVO ärendet mot Medstop.
– Apotekstjänst har inte uppfyllt sitt vårdgivaransvar när de inte lex Maria-anmält händelsen. Men eftersom det pågår en tillsyn mot företaget har inte ett nytt ärende öppnats, säger Britt Olsson, vid avdelning sydväst vid IVO.
Apotekstjänst och de landsting som anlitar företaget för dosleveranser fick hård kritik av IVO i en tillsyn av dosverksamheten. IVO krävde åtgärder och uppföljning, som ska redovisas senast den 30 mars.
I december förra året blev Medstop en del av Kronans Apotek.