Statligt ägda Apoteket AB inför 1 september en ny organisation. Syftet är enligt ett pressmeddelande att möta den ökande e-handeln och det växande intresset för hälsofrågor. Apoteksmarknaden förändras snabbt och allt fler söker sig till digitala kanaler både för att köpa läkemedel och för att få rådgivning.
Apoteket framhåller dessutom att coronapandemin har påskyndat den utvecklingen.
Omorganisationen innebär att ledningsgruppen förändras och att antalet tjänster vid huvudkontoret minskar. Apoteket har lagt ett varsel om 70 tjänster och fackliga förhandlingar pågår.
Förändringarna ska enligt pressmeddelandet minska övergripande kostnader och skapa resurser för att fortsätta utveckla verksamheten de kommande åren.
– Omställningen i företaget sker för att snabbare kunna möta de nya kundbehoven och för att möjliggöra viktiga investeringar inom bland annat IT och logistik. Vi ser att kunder uppskattar nya tjänster och möjligheter att möta oss och våra samarbetspartners, både på apotek och i digitala kanaler. Vår ambition är att i ännu högre utsträckning göra Apoteket till det naturliga valet för allt som har med läkemedel och hälsa att göra, säger Ann Carlsson, vd för Apoteket AB i pressmeddelandet.
Efter ommöbleringar ser Apotekets ledningsgrupp från 1 september ut så här:
Ann Carlsson, vd
Lars Skutholm, vice vd, Sortiment &l ogistik
Eva Hemb, Ekonomi & inköp
Camilla Olsson, Försäljning syd
Marie Rudolfsson, Försäljning mitt
Johan Åman, Försäljning nord
Wictoria Glans, E-handel & Apodos
Louise Skalin, Kvalitet & farmaci
Clas Artvin, IT
Anna Rogmark, HR & juridik
Mikael Lenneryd, Marknad & Koncept
Kristoffer Ekelund, Strategi & utveckling