Det är företaget Scandinfo Marketing som i sin regelbundna undersökning Apoteksradarn tittat på svenskarnas attityd till apoteken sedan april 2010. Siffror för december 2010 till januari i år visar att det är svårt för de nya aktörerna att komma upp till samma förtroende hos konsumenterna som Apoteket AB.
Både vad gäller kunnighet och service får de privata apoteken betydligt lägre betyg än Apoteket AB i undersökningen. Äen även förtroende för Apoteket AB har sjunkit något sedan omregleringen. Göran Erasmie på Scandinfo Marketing, säger till tidningen Market att det tar tid att förändra konsumenternas attityd.
– Det är ingenting man förändrar snabbt med en enstaka reklamkampanj. Det kräver långsiktigt och konsekvent arbete.
När det kommer till andelen av de tillfrågade som anser att personalen ar mycket kunnig hamnar de största kedjorna i topp. Apoteket AB toppar med 46 procent följt av Apotek Hjärtat på 24 och Kronans Droghandel på 18 procent.
– Jag tror det till viss del beror på att de flesta svenskar har bristande erfarenhet om de nya kedjorna, även om de kanske känner till dem rån reklamen. Innan de lärt känna dem avstår de från att uttala sig på ett berömmande sätt om dem, säger Göran Erasmie.