I början av januari startade Apoteket AB en kampanj kring kosttillskott med ett pressmeddelande som var direkt felaktigt och en utformning av kampanjen som Livsmedelsverket senare har kritiserat.
Som en reaktion skrev jag en debattartikel i Dagens Medicin om att apoteken måste välja spår. Vill de utveckla läkemedelsnära tjänster i samverkan med hälso- och sjukvården så kan de inte agera fullt ut som vilken detaljist som helst när det gäller handelsvaror som kosttillskott och självtester. I stället bör de föra en dialog så att apotekens budskap harmonierar, eller i varje fall inte står i konflikt med budskapen från vård och myndigheter. Annars skadas förtroendet för apoteken som en del av hälso- och sjukvården.
Många har uttryckt uppskattning över denna artikel. Men två återkommande argument jag har mött kan behöva kommenteras.
ETT: I debattartikeln uttalade jag inte någon åsikt om det är bra eller dåligt om apotek säljer andra varor än läkemedel. Personligen tror jag det är bättre när sådana saker som kosttillskott och självtester säljs på apotek med tillgång till kunnig personal istället för via många andra kanaler i dagligvaruhandel.
TVÅ: Jag är inte omedveten om att handelsmarginalen vid receptexpedition inte fullt ut täcker kostnaderna för att expediera recept. Jag håller med många om att detta försvårar diskussioner kring utveckling av expeditionstjänsten och att fokus i apoteksverksamhet genom detta lätt flyttas mot områden i verksamheten som ger överskott. Det är olyckligt.
Däremot är jag förvånad över att så få kommenterar det faktum att så såg ersättningen ut redan innan omregleringen. Det dåvarande apoteksmonopolet verkade under sitt sista decennium utifrån förutsättningen att apoteksverksamhet i sig drog till sig kundströmmar och genererade merförsäljning av handelsvaror med högre vinstmarginaler. Handelsvaror fick därför subventionera receptexpedition.
Den politiska förutsättningen för omregleringen var att receptläkemedel inte skulle bli dyrare för patienter och samhället. Det var en sanning med modifikation. De nya apoteken fick möjlighet till att utnyttja parallellimport i egen regi, generikatian infördes, handelsmarginalen på receptexpedition av läkemedel utanför förmånen släpptes fri och en förändring av handelsmarginalen som motsvarade prissänkningar i läkemedelssortimentet innebar att den totala ersättningen till apoteken i samband med omregleringen faktiskt ökade. Inte så konstigt eftersom ökad tillgänglighet – som var ett mål för omregleringen – oftast kostar.
Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, beslutar om ersättningen för receptexpediering inom läkemedelsförmånen. När TLV gör detta ska TLV enligt sina instruktioner från regeringen precis som innan omregleringen ta hänsyn till den totala avkastningen för apoteksverksamhet, det vill säga inklusive vinst på försäljning av handelsvaror. Under 2014-15 har TLV gjort en större genomgång och på sin hemsida publicerat fem (5!) rapporter om det arbetet.
Hade utgångspunkten vid omregleringen varit att ersättningen för receptexpedition fullt ut skulle täcka den tjänsten så hade det då inte bara inneburit högre priser för receptbelagda läkemedel för patienter och skattebetalare. Ersättningen till staten – det vill säga skattebetalarna – för apoteksklustren hade i sådana fall sannolikt blivit högre som en följd av högre förväntade vinster på apoteksverksamhet. Det är därför svårt att idag argumentera för att ersätta kostnaderna för receptexpediering fullt ut genom den av TLV beslutade handelsmarginalen utan att ta hänsyn till historik och till andra intäkter för apotek, och utan att diskutera andra samtidiga förändringar av ersättningen.
Att den totala ersättningen kan vara för låg till apoteken – det är en annan sak. Var och en får själv försöka bilda sig en egen uppfattning om detta från TLV:s rapporter och de olika intressenternas argument. Men det handlade alltså inte min debattartikel om kosttillskott om.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
1. Det receptfria sortimentets storsäljare får säljas på andra ställen än apotek, i och med det minskas också apotekens totala marginal pga minskad försäljning av receptfritt.
2.Rabatter från parallellimportföretag till apoteken har troligen minskat när LIF och regeringen införde 15-års regeln. Prissänkningar av storsäljare gjorde parallellimport omöjlig eller mindre lönsam, vilket borde ge mindre rabatter till apoteken.
Glöm inte att tidigare hade Apoteket AB även andra intäkter tex via avtal med landsting och hela Dosaffären. Det går inte att jämföra nu och då om inte alla parametrar tas i beaktandet. Nu är det full konkurrens och prispress i alla kanaler.
Svårt att ta ställning till förslaget, eftersom det är inte klart vilka produkter Michael Hoffman inte godtar samt hur stor del av sortimentet de utgör. Det vore bra med en lista på oacceptabla produkter från Sveriges Läkare. Möjligheten finns då att märka dessa med Denna produkt rekommenderas ej av Sveriges Läkare, som upplysning till kunderna. Vill påminna om att över 10 apotek har gått i konkurs efter statliga monopolet. På Apotekarsocietetens tid före Statliga monopolet gick bara ett apotek i konkurs vad jag har hört. Så det är kärvt nu med konkurrens mellan apotek för första gången. Före Statliga Monopolet fanns analysverksamhet och kontrollverksamhet på varje apotek och en apotekare analyserade och godkände råvaror till läkemedel som kom till apoteken. Så apoteken har en tradition av kontroll och analysverksamhet som annan handel saknar. Kan vara viktigt att ha i åtanke. Det är inte heller bra om apoteken går för dåligt för då finns risk för bedrägerier som i USA att apoteken debiterar för läkemedel som aldrig lämnas ut till kund.
Jag undrar hur Apoteket AB har räknat på lönsamheten för receptbelagt. Har arbetat på ett apotek, där en budgeterad tjänst i självvalet användes i receptexpeditionen för personalen var bara intresserad av receptbelagda mediciner. Där fanns en kostnad för det icke-receptbelagda sortimentet som inte fanns egentligen utan borde legat på det receptbelagda. När man väl fått upp det receptfria sortimentet och handelsvarorna på hyllorna, så krävs väldigt lite personal. Gissar en timme per dag för att plocka in varorna, sedan om man skippar att ha en person där för vägleda kunder blir det mkt låga kostnader jämfört med receptbelagt där ett läkemedel tar 5 minuter att expediera till en kund.
Mitt minne har återkommit. Vi var 10 på apoteket varav 7 farmaceuter. Apoteket AB ansåg att för att expediera recepten krävdes 2 farmaceuter (20 % av personalen) och antagligen hade de räknat på tid per läkemedel och totala antalet recept på apoteket. 3 farmaceuter hade nog inte orkat med att hela dagarna expediera recept utan sjukskrivit sig, så de höll sig i bakgrunden och lite på distans. Chefen administrerade nästan heltid och en farmaceut nästan heltid på lagervård. Inte så lätt att räkna lönsamhet på receptexpeditionen, eftersom den kan variera så mycket mellan olika apotek och bero på personalens arbetskapacitet, som är variabel. Det krävs mätningar på ganska många apotek för att få korrekt resultat är helt klart.
Eftersom missnöje från läkare har funnits med sortimentet, så tycker jag att Apoteksföreningen borde ha en dialog med kanske främst distriktsläkarna. Jag är positiv till märkning av vissa produkter att de inte accepteras av läkare. Förr gjordes en hel del kompletterande märkning på läkemedel med etiketter typ användaranvisningar, så det går att göra idag också.