Ger äldre bättre läkemedelsinformation
Foto: Istock/Uppsala universitet

Ger äldre bättre läkemedelsinformation

Apotekaren Henrik Cam forskar om hur äldre ska få bättre läkemedelsinformation när de skrivs ut från sjukhus än de får idag.

2 dec 2024, kl 10:45
0

Annons
Henrik Cam porträtt Apotekare Uppsala universitet

Henrik Cam.
Foto: Uppsala universitet

Det traditionella utskrivningssamtalet är mer anpassat för sjukvården och personalens behov än det är för den äldre patientens.

Det visar forskning som Henrik Cam, klinisk apotekare på Akademiska sjukhuset i Uppsala och doktorand vid Uppsala universitet, gjort.

– Läkemedelskommunikationen behöver bli bättre. Vanliga utskrivningssamtal sker efter hierarkiska strukturer. Det är ofta en envägskommunikation där den äldre patienten har en passiv roll, säger han till Läkemedelsvärlden.

Orsakar återinläggningar

Äldre har ofta flera sjukdomar och konsumerar också mest läkemedel. De drabbas oftare av läkemedelsbiverkningar. Risken är särskilt hög när äldre byter vårdform, som när de skrivs ut från sjukhuset till hemmet.

Många äldre får dessutom så allvarliga läkemedelsbiverkningar att de behöver läggas in på sjukhus igen. En av sex så kallade återinläggningar på sjukhus är helt eller delvis läkemedelsrelaterade.

Äldre får informationspaket

Nästan alla äldre som vårdas på sjukhus får förändringar i sina läkemedel. Men läkemedelsinformationen och uppföljningen efter utskrivning är inte alltid tillräcklig.

Henrik Cam och forskarkollegorna i projektet Impact care studerar hur ett informationspaket med en patientbroschyr, en film för anhöriga, bättre läkemedelsinformation till läkarna och ett uppföljande telefonsamtal kan göra skillnad.

Henrik Cam studerar utskrivningssamtal

Henrik Cam har genomfört en studie som nyligen publicerats den vetenskapliga tidskriften Health expectations. I studien deltog 20 äldre patienter mellan 65 och 94 år. Henrik Cam har observerat hur utskrivningssamtalet gått till och sedan gjort uppföljande intervjuer med de äldre, och ibland även med deras anhöriga.

– Det här är äldre som förväntas att ta hand om sin medicinering själva när de kommer hem. Det visade sig att mycket av läkemedelsinformationen inte uppfattades av patienten, som att man har fått en ny medicin, tagit bort något gammalt läkemedel eller ändrat dosen.

Allt uppfattas inte

Han konstaterar att utskrivningssamtalen går till på ett sätt som snarare är anpassat efter sjukvårdens behov, och inte den äldre patientens.

– Många patienter hade fått sex ändringar i sina läkemedel eller fler. Och även om läkemedelsinformationen vid utskrivningssamtalet kanske är uttömlig och bra uppfattas inte allt.

Inte i rätt mindset

Läkaren som ska skriva ut patienten vill överföra information, och dokumentera att det är gjort. Men de här samtalet görs ofta i slutet av sjukhusvistelsen, just innan patienten ska åka hem.

– Då kanske patienten tänker på annat som “Hur ska jag klara hem klara mig själv hemma?” och “När kommer taxin?”. Man är inte i rätt mindset för att ta emot en stor klump av information, konstaterar Henrik Cam.

Henrik Cam: “Inte optimalt”

Situationen och omgivningen är inte heller alltid den lämpligaste, och samtalet uppmuntrar inte patienten till att själv ta initiativ och ställa frågor om sina läkemedel.

– Ofta ligger det flera patienter i samma rum där samtalet äger rum, sjuksköterskan kanske kommer för att ta prover samtidigt och patienten har en hörselnedsättning. Det är inte optimalt.

Får broschyr och film

I en pågående studie ska forskarna ta reda på om ett informationspaket till patienter och anhöriga får läkemedelskommunikationen att förbättras. 200 patienter rekryteras till studien där 100 får den utökade informationen kring sin vård och läkemedel. De andra 100 patienterna är kontrollgrupp.

Forskarna har gjort en patientbroschyr och en informationsfilm. Den får patienten och anhöriga ta del av redan i början av vistelsen.

– Där finns förslag på frågor att ställa, det uppmuntrar patienten och anhöriga att bli aktiva och delaktiga i vård och behandling.

Förhoppningen är att det ska leda till att patienter och deras anhöriga får information om läkemedelsbehandlingen vid flera tillfällen.

– Istället för att en enda informationsklump precis på slutet kommer informationen flera gånger.

Viktigt att engagera anhöriga

Det är också viktigt att skapa förutsättningar för anhöriga att vara med vid själva utskrivningssamtalet, säger Henrik Cam. Om de anhöriga inte kan delta fysiskt så kan de exempelvis vara med på högtalartelefon.

– Att ha ett extra öra som också hör allt är ett säkerhetsnät. Anhöriga hjälper ofta till med läkemedelsbehandlingen när patienten kommit hem. Då är det bra att de anhöriga deltar i samtalet och kan ställa frågor.

Följer upp på telefon

Farmaceuterna följer också upp patienterna med ett telefonsamtal efter utskrivning.

– När patienten är i sin vanliga hemmiljö kanske den är mer mottaglig för att ta till sig information om sina läkemedel, säger Henrik Cam.

Ger läkarna stöd

Men det handlar inte bara om att ge patienter och anhöriga bättre läkemedelsinformation. Läkarna kan också behöva stöd. Det kanske också är en läkare som inte träffat patienten tidigare som gör själva utskrivningssamtalet.

Här kan sjukhusfarmaceuterna bli mer involverade, tycker Henrik Cam.

– Det är inte alltid information om läkemedel och ändringar i medicinering är dokumenterat så tydligt i journalen. Många gånger faller information mellan stolarna.

– Vi sjukhusfarmaceuter gör ju ofta läkemedelsgångar på sjukhus. Vi kan också förbereda ett underlag för läkarna, så att det blir mer begripligt vilka läkemedel patienten har och vilka ändringar som gjorts, säger han.