Ännu en reklamfilm fälld för etiskt övertramp

Ännu en reklamfilm fälld för etiskt övertramp

Granskningsnämnden fäller ännu en reklamfilm om läkemedel för att pliktinformationen var oläslig.

24 feb 2020, kl 08:58
0

Annons

Att producera reklamfilmer för TV om receptfria läkemedel verkar inte vara en helt enkel uppgift. I alla fall inte för den som vill följa läkemedelsbranschens etiska regelverk för läkemedelsinformation.

För tredje gången på kort tid fäller Informationsgranskningsnämnden, IGN, ett företag för en TV-reklam där den nödvändiga informationen om läkemedlet är oläslig. Den här gången är det företaget Glaxosmithkline, GSK, som hamnat i blåsväder för sin marknadsföring av värktabletten Alvedon novum.

Reklamfilm för läkemedel i TV4

I slutet av januari visade TV4 reklam för Alvedon novum i samband med programmet Nyhetsmorgon. IGN noterade detta och var inte nöjd med hur GSK i den korta reklamfilmen ger den så kallade minimiinformationen. Alltså de uppgifter om läkemedlet som enligt regelverket och prejudicerande beslut alltid måste framgå i en reklamfilm

I Alvedonfilmen fanns en text med dessa uppgifter i bildrutans nederkant under några sekunder i början och slutet av filmen. Texten var liten och mycket svår att läsa. IGN ansåg att det var ”extremt svårt” att uppfatta minimiinformationen och att filmen därför stred mot regelverket.

GSK ska enligt IGN:s beslut betala en straffavgift på 110 000 kronor för övertrampet.

Flera liknande fällningar

GSK accepterar beslutet. I sitt svaromål lovar företaget att i kommande reklamfilmer om Alvedon novum göra texten större och mer läslig samt visa den under längre tid.

Det återstår att se om IGN kommer att tycka att dessa förändringar räcker. I så fall lyckas GSK bättre än företaget Nordic drugs som nyligen fälldes två gånger med bara några veckors mellanrum för samma typ av överträdelse i TV-reklam.

I den första fällningen av Nordic drugs framhöll IGN att om det inte går att uppfylla de etiska kraven i en reklamfilm på fem sekunder ”bör företaget finna andra vägar att marknadsföra sitt läkemedel”. Men företaget prövade sin lycka på nytt och gjorde en ny film med vissa förändringar av minimiinformationen.

IGN ansåg dock att den fortfarande var för svår att uppfatta och fällde företaget ännu en gång.