Amerikansk uppgörelse om granskning av TV-reklam

Amerikanska FDA har nått en överenskommelse med läkemedelsindustrin som kommer att kräva att bolagen betalar avgifter till FDA för att de ska granska deras TV-reklam. I gengäld får industrin snabbare läkemedelsundersökningar från FDA.

21 nov 2006, kl 16:55
0

Annons

Enligt nyhetsbyrån Ticker är uppgörelsen ännu inte slutlig eftersom FDA:s moderinstans, Department of Health and Human Services, inte har godkänt den. Dessutom måste kongressen ge sitt medgivande innan uppgörelsen kan bli verklighet.

En godkänd uppgörelse skulle kunna träda i kraft någon gång under 2007/2008. För de ökade intäkter om 300 miljoner dollar, som FDA väntas erhålla som en följd av uppgörelsen kommer FDA att kunna anställa ny personal som granskar läkemedelsbolagens TV-reklam.

För FDA:s del har de kommit överens om att ge läkemedelstillverkarna en tidsplan för granskningen av nya läkemedelsansökningar omkring 2,5 månad efter mottagandet av ansökan, enligt personer med insyn i frågan. FDA kommer att sikta på att följa sina egna uppsatta tidsgränser och kommer att rapportera om sina resultat, skriver nyhetsbyrån Ticker.