Affärsavtal styr apoteksrådgivning

Samarbetsavtalen mellan apotekskedjor och läkemedelsföretag blir fler och fler. Redan i november 2009 drog Apoteket AB igång ett projekt med Pfizer om hur man förbättrar följsamheten till företagets Lipitor. Nyligen startade Apoteket AB ett till med samma företag runt Viagra.Tidigt ute har också Kronans Droghandel varit som sedan i somras samarbetar med Sanofi-Aventis och Pfizer. […]

9 nov 2010, kl 11:02
0

Annons

Samarbetsavtalen mellan apotekskedjor och läkemedelsföretag blir fler och fler. Redan i november 2009 drog Apoteket AB igång ett projekt med Pfizer om hur man förbättrar följsamheten till företagets Lipitor. Nyligen startade Apoteket AB ett till med samma företag runt Viagra.
Tidigt ute har också Kronans Droghandel varit som sedan i somras samarbetar med Sanofi-Aventis och Pfizer. På ett femtontal av kedjans apotek erbjuds kunder fördjupad rådgivning, förutsatt att de fått Sanofi-Aventis diabetesmedel Lantus och Apidra eller Pfizers rökavvänjningsläkemedel Champix förskrivet. Tillsammans med
Eli Lilly har Kronans Droghandel också haft en informationskampanj om erektil dysfunktion. Och fler finns på planeringsstadiet, även om de enligt chefsfarmacevt Carin Svensson är tämligen prematura än så länge.

Inom apotekskedjan Medstop pågår enligt chefsapotekare Leif Nilsson en dialog med Pfizer. Men även Glaxosmith-
kline och Astrazeneca har hört av sig för att diskutera eventuella samarbeten.
Apoteksaktörerna understryker att man inte får betalt av läkemedelsföretagen för att delta i projekten.
– När vi går in i ett samarbete är det inte av kommersiella skäl utan för att våra kunder ska få en bättre service, menar Leif Nilsson.
Eftersom farmacevterna på de berörda apoteken fått undervisning av Sanofi-Aventis experter på diabetes får i praktiken alla diabetespatienter glädje av personalens uppdaterade kunskaper, menar Carin Svensson.
– Skillnaden är att farmacevterna kan mer om just de här två läkemedlen. Men alla kunder oavsett vad som står på receptet har precis som tidigare möjlighet att boka en rådgivning.
Frågan är förstås hur många sådana här specialavtal man hinner med på ett apotek utan att annat, som till exempel den vanliga rådgivningen, ska bli lidande.
– Det är en av de saker vi kommer att utvärdera när de här två projekten är klara, säger Carin Svensson.

Från apotekens sida ses det här kort sagt som en winwin-
situation för alla tre parter. Ingen uttrycker idag öppet några farhågor för att det skulle kunna påverka kundernas förtroende för apotekens oberoende rådgivning.
– Tittar man internationellt kommer det säkert att bli mer av sådana här tjänster också här, tror Ulf Janzon, informationsansvarig på MSD och ordförande i Läkemedelsindustriföreningens, Lif:s, Apoteks- och distributionskommitté.
MSD har dock i dagsläget inte några inplanerade samarbetsprojekt säger han.
– Men det finns ju mycket mer man kan göra när det gäller information om läkemedel, så vi funderar förstås på hur vi ska göra.

Man skulle kunna tro att samarbetsprojekt mellan apotek och läkemedelsföretag skulle landa i den offentliga samarbetsdatabasen som Lif har på sin hemsida. Där letade i alla fall Ulf Janzon när han skulle hålla ett föredrag i ämnet på Apoteksmässan. För att finna att så var det inte.
Och enligt Pär Tellner på finns inte heller i dagsläget några planer på att redovisa dessa i någon offentlig databas liknande de två man har för samarbeten mellan intresse-organisationer, specialistföre-ningar och företag.
– Nej, idag finns det inte något tryck från vare sig apoteksaktörerna eller företagen på det.
Om det blir det i framtiden beror enligt Per Tellner på hur den allmänna debatten utvecklas.