Informationsgranskningsnämnden, IGN, har fällt läkemedelsbolaget Pfizer för en överträdelse av läkemedelsbranschens etiska regelverk. Fällningen gäller ett brev som företaget skickade ut till vården. Brevet var ett erbjudande om besök av en företagsrepresentant som skulle informera om läkemedlet Xeljanz mot reumatoid artrit, psoriasisartrit och ulcerös kolit.
Enligt det etiska regelverket får ett sådant bokningsbrev om möjlighet till muntlig information inte “göras mer omfattande än vad som krävs för att presentera den avsedda informationen”. Företaget kan alltså erbjuda informationsbesöket och beskriva vad det handlar om, men ska inte inkludera exempelvis någon typ av marknadsföring.
I bokningsbrevet om Xeljanz fanns dock en rad produktpåståenden. Bland andra “Snabb effekt – signifikant symtomlindring inom 2 veckor” och “Har förskrivits till över 160 000 patienter över hela världen”.
Därför strider det enligt IGN mot regelverket och Pfizer håller med. “I efterhand kan vi hålla med om att nämnda påståenden inte var nödvändiga”, skriver företaget i sitt svaromål och lovar att framöver “noggrant tänka igenom informationen” i sina bokningsbrev.
Pfizer får betala 90 000 kronor i straffavgift för överträdelsen.