Humira tappar som världens mest sålda
Det antiinflammatoriska läkemedlet Humira, som länge toppat den globala bästsäljarlistan för läkemedel spås petas ned från tronen inom fem år, enligt en ny rapport.

Humira tappar som världens mest sålda

Inom fem år kommer Abbvies storsäljare Humira få se sig omsprunget av ett av de nya cancerläkemedlen som världens mest sålda läkemedel, spår analytiker.

7 jun 2019, kl 11:20
0

Annons

Det antiinflammatoriska läkemedlet Humira har länge varit världens bäst säljande läkemedel. Men enligt en rapport från det brittiska analysföretaget Evaluate kommer det snart få se sig nedputtat från tronen. I stället beräknas Mercks (MSD i Sverige) lungcancerläkemedel Keytruda inom fem år ta över topplaceringen. En anledning är att originalläkemedlet Humira, vars patent har gått ut både i EU och i USA, i många fall numera ersätts av billigare biosimilarer.

Enligt analytikerna beräknas den globala försäljningen av Keytruda år 2024 vara 17 miljarder dollar, motsvarande 160 miljarder kronor, att jämföra med ”endast” 14,4 miljarder dollar för Humira.

På tredje plats kommer vi enligt analytikerna att hitta Pfizers antikoagulantia Eliquis med en försäljning värd 12 miljarder dollar följt av Bristol-Myers Squibbs cancerläkemedel Opdivo (11,3 miljarder dollar) och Abbvie:s och Johnson och Johnsons läkemedel Imbruvica, för behandling av blodcancer (9,5 miljarder dollar).

Av de tio läkemedel som väntas säljas mest 2024 är hälften (fem) cancerläkemedel som på olika sätt påverkar immunförsvaret. Det nyaste läkemedlet på listan är hiv-läkemedlet Biktarvy, som godkändes av EMA i juni förra året. Det är också det läkemedel på listan vars försäljning växer snabbast med en försäljningstillväxt på nästan 35 procent i snitt under de kommande fem åren.

Analytikerna spår en fortsatt försäljningsökning för alla läkemedel på topp tio-listan de kommande fem åren, utom för Humira och myelomläkemedlet Revlimid. För den senare väntas den globala försäljningen minska med cirka 3 procent i genomsnitt de kommande åren