Hur gör en nyhetsredaktion för att bedöma och sålla i nyheter och granska nya uppgifter och rön? Med den frågan inledde Ingrid Helander, chefredaktör för Läkemedelsvärlden.se seminariet Ett vaccinationsprogram mot fake news – finns det? på Apoteks- och egenvårdsmässan i Kista. Hon berättade sedan om en nyhetsredaktions arbete.
Sidekick var Marie Eklund från Läkemedelsakademin, som berättade om hur de som förmedlare av vad hon kallar evidensbaserad kompetensutveckling går tillväga för att säkra att allt innehåll i utbildningarna är baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet. Marie Eklund gav också värdefulla tips om hur man som apotekspersonal kan svara och förhålla sig till kunder med frågor och påståenden som går tvärtemot vad forskningen visar.
I panelen, som fick diskutera hur man förhåller sig till dagens informationsklimat, fanns Clary Holtendal, professionsutvecklare på Sveriges Farmaceuter, Kristina Söderlund, intressepolitisk chef på Storstockholms diabetesförening och apotekaren Sara Claesson. Det är inte bara apoteken som får frågor om uppgifter som kunder läst på bloggar och i sociala medier. Även patientföreningen får en mängd sådana samtal, berättade Kristina Söderlund.
Apotekens roll i det massiva informationsutbud som råder är att stå för det vetenskapliga perspektivet, slog Marie Eklund fast. Men det är inte apotekspersonalens uppgift att få människor att ändra uppfattning. En farmaceut kan ge svar om vad som är vetenskapligt bevisat och guida till vederhäftig information, men kan inte ta ställning till uppgifter som kommer från andra håll.