I våras fick Skeppsapoteket i Mölnlycke veta att de inte får expediera läkemedel till fartyg som anlöper svenska hamnar om de går under utländsk flagg.
Eftersom de allra flesta fartyg i svenska vatten är utländska har detta skapat kritik och oro bland ombud och skeppsmäklare, de som hjälper till när fartygen anlöper svenska hamnar.
– Det måste vara ett tankefel av tjänstemännen på Läkemedelsverket. Vilken flagg ett fartyg går under betyder egentligen ingenting, säger Berit Blomqvist, vd på branschorganisationen Sveriges skeppsmäklareförening.
Hon uppskattar att åtminstone 80 procent av fartygen i svenska vatten har utländsk flagg och i princip aldrig anlöper sina hemmahamnar.
– Det finns också svenskflaggade fartyg som aldrig besöker en svensk hamn, min son arbetar till exempel på en sådan som går mellan Finland och Tyskland.
Fartyg ska enligt internationella bestämmelser, EU-direktiv och Sveriges Sjöfartsverk ha ett skeppsapotek som befälhavaren ansvarar för. Vad det ska innehålla beror på besättningens storlek och hur lång tid fartyget behöver för att nå en hamn.
Enligt Sjöfartsverkets bestämmelser ska en farmacevt göra en översyn av förrådet vart tredje år, vilket innebär att rensa ut gamla mediciner och förnya lagret. Den farmacevtiska genomgången behövs för att fartyget ska få ett certifikat, vilket krävs för att ett fartyg ska få lämna hamn. Befälhavaren ombord på fartyget ansvarar för att läkemedelsförrådet förnyas om det behövs, när man anlöper hamn.
I våras upptäckte Läkemedelsverket vid en inspektion att Skeppsapoteket i Mölnlycke expedierade läkemedel till fartyg som går under utländsk flagg. Det är inte enligt bestämmelserna, menar Läkemedelsverket. Eftersom svenska apotek bara får expediera till svenskägda fartyg ska försäljningen ha upphört till årsskiftet.
Gudrun Eliasson som är driftchef för Apoteket AB Vård och Företag där bland annat Skeppsapoteket sorterar är fundersam och olycklig över Läkemedelsverkets anmärkning.
– Vi har svarat Läkemedelsverket att vi tycker att utländska fartyg måste få beställa läkemedel för att komplettera sina förråd. Jag undrar också om det verkligen är möjligt att neka fartygen om man ser till EU-regler.
Men Läkemedelsverkets tolkning av bestämmelserna bekräftas av Tove Jangland på Transportstyrelsen.
– Ja reglerna gäller svenska fartyg. Hur utländska fartyg sköter sina läkemedelsförråd kan vi egentligen inte ha synpunkter på.
Å andra sidan, påpekar hon, finns det inte några av Sjöfartsverket utfärdade bestämmelser som hindrar att fartyg med utländsk flagg som anlöper svenska hamnar, använder sig av de svenska bestämmelser när det gäller översyn och rekvirering till skeppsapoteken.
– Det finns ju EU-direktiv om en lägsta nivå för ett fartygsapotek, säger Tove Jangland.
– Jag tror inte tjänstemännen på Läkemedelsverket förstår konsekvenserna om man skulle stoppa all försäljning till utländska fartyg, säger Berit Blomqvist på Sveriges skeppsmäklareförening.
Det tror inte heller Björn Fischer som är ombud för fraktfartyg som kommer till svenska hamnar.
– Det är helt uppåt väggarna. Många fartyg är ju aldrig i sin hemmahamn. Då skulle de sända efter läkemedel från till exempel Västindien. Det blir en tungarbetad procedur, konstaterar han.
Men samtidigt tycker Björn Fischer att kontrollen av till exempel narkotiska preparat behöver styras upp.
– Innan ett fartyg kommer i hamn får jag ofta en lista från kaptenen på de läkemedel som fartyget behöver fylla på. Det kan handla om potenta läkemedel som morfin. Under monopoltiden mailade jag över listan till Skeppsapoteket i Stockholm, där det fanns personal som arbetade speciellt med det här.
Men det apoteket är nedlagt sedan några år och då blev det lite kaos, beskriver Björn Fischer. Han tog då kontakt med sitt lokala apotek som sa att det inte var några problem för dem att expediera läkemedlen.
– Det är lite skrämmande att jag kan gå in på apoteket, beställa morfin till ett skeppsapotek utan någon egentlig kontroll.
Så någon sorts uppstramning behövs tycker Björn Fischer, regler som beskriver vilka uppgifter ett apotek ska kräva innan man expedierar de receptbelagda läkemedlen.
– Men att neka fartyg läkemedel måste strida mot någon internationell konvention.
På Läkemedelsverket säger Eva Carina Nedergård att man arbetar med frågan.