– Jo, det är klart det var genom-tänkt. Men det finns ju en svårighet när alla gör sina marknads- och handelsutredningar samtidigt. Det innebär ju att man ibland kan få den här höga koncentrationen av apotek som vi ibland kan se.
– Vi har förmodligen gjort samma marknadsbedömning som Medstop och Skåneapoteket. Men vi har ju inte insyn i varandras planer så ser vi inte koncentrationen.
Har du fler exempel?
– Inte något som är så tydligt som det blivit i Staffanstorp. Men i Växjö finns det till exempel många apotek även om det är en mycket större ort.
– Så det här blir intressant. Men vi har stor respekt för konkurrensen. Nu blir det upp till kunderna att avgöra.
I Staffanstorp finns det i dagarna alltså fyra apotek på gångavstånd från varandra. Fyra apotek för 23?000 invånare. Vad konkurrerar man med i det här läget?
– Framförallt läget i samhället. Men också utbudet av handelsvaror, som till exempel sortimentet av hudprodukter.
– Och sen är det personalen. Det är den som är den ultimata styrkan egentligen.
Hurdå?
– Jo, därför att personal som ger bra service gör att en butik verkligen kan skilja ut sig från en annan.
– Det blir väldigt avgörande för kundens val av butik. Om man kommer tillbaka.
Hur lång tid ger ni apoteket?
– Svårt att säga, det är så individuellt. Det finns inget solklart svar på det.
Vore det inte bättre att vara ensamt apotek i till exempel Krokom?
– Mycket möjligt, men jag vet för lite om Krokom. Men visst finns det hål på kartan.
Ni har lagt ned en hel del av era apotek. Några nya på gång?
– Ja det är det. Vi har ett antal planerade i pipeline för att öppnas i anslutning till sommaren.