– I och med omregleringen så har farmacevterna fått krav på sig att bredda sin kompetens. Det har blivit viktigare att vara duktig på kundbemötande och merförsäljning. Det fanns ett kundfokus redan innan på Apoteket AB men nu har man inget val, företagen måste gå med vinst och försäljningen har blivit viktigare.
Ni har i arbetet intervjuat apotekschefer och vd:ar för företagen. Hur är deras syn på farmacevterna?
– Det är tydligt att man vill att de ska använda sin farmacevtiska kompetens på ett bredare sätt som att man även i arbetet i en receptkanal ska kunna ägna sig åt merförsäljning. Om en kund hämtar ut recept på antibiotika till exempel, kan man vilja att farmacevten erbjuder något från egenvården som är bra mot magen, eftersom antibiotika kan påverka magen. Chefernas uppfattningar var att det inte fanns någon motvilja bland farmacevter att sälja mer men där-emot en stor ovana, de vet inte hur de ska göra. Förmodligen tar det lite tid innan de har vant sig vid sin nya roll.
Det pratas mycket om den farmacevtiska kompetensen som ett konkurrensmedel. Hur viktig är den egentligen?
– Den är viktig absolut men det blir också viktigare att kunna röra sig mellan olika arbetsuppgifter på ett apotek. I och med att organisationerna blir mer slimmade så växer kraven på att du som farmacevt ska kunna hoppa in och göra samma uppgifter som apoteksteknikern. Man ska vara lite all-round helt enkelt. Företagen vill ha personer som är duktiga på att möta kunderna och gärna med sälj-vana. Det räcker inte bara att vara legitimerade farmacevter.
Ska ni gå vidare med forskningen?
– Den här uppsatsen skrev jag och Ida Nilsson på personalvetarprogrammet vid Göteborgs universitet och vi assisterar nu i en studie på Handelshögskolan där vi också kommer att intervjua farmacevter och få deras uppfattning om situationen.