På ICA:s Curaapotek är inköps- och sortimentschef Ann-Marie Sivers ganska irriterad.
– Problemet för oss är tillgängligheten av de produkter som utses till månadens vara. Även om det nu finns tre produkter händer det för ofta att alla är slut, säger hon.
Liknande erfarenhet har man från Apotek Hjärtat där inköpsavdelningen säger sig ha stora problem, trots införandet av tre periodens vara. Varje månad har ett femtiotal av produkterna varit restnoterade enligt kedjan.
Medstops chefsapotekare Leif Svensson tycker att det börjat fungera bättre i och med att man har alternativ till periodens vara.
Av de cirka 3 800 varor som var periodens vara under september månad plockades elva bort efter anmälan från apotek om att varan inte fanns, enligt Magnus Thyberg på TLV.
– Så jag tycker nog vi börjar ha det under kontroll nu. Företagen har blivit betydligt bättre på att anmäla om de inte kan leverera.
Men att bara elva produkter tagits bort efter att apotek hört av sig, innebär alltså inte att bara elva varor plockats bort. På den preliminära lista som kommer runt den 10:e varje månad brukar det hända ganska mycket. Det är utifrån den som företagen som inte kan leverera anmäler det. Men när den definitiva listan kommer är förändringarna ganska få menar Magnus Thyberg.
För varuansvariga på apoteken innebär det ändå merjobb om en vara som först fanns på listan sen försvinner i den slutgiltiga.
- Godkännanden
Bättre med flera alternativ på listan
På ICA:s Curaapotek är inköps- och sortimentschef Ann-Marie Sivers ganska irriterad.– Problemet för oss är tillgängligheten av de produkter som utses till månadens vara. Även om det nu finns tre produkter händer det för ofta att alla är slut, säger hon.Liknande erfarenhet har man från Apotek Hjärtat där inköpsavdelningen säger sig ha stora problem, trots […]