Kampen om apotekskunderna fortsätter och nu lanserar en av de större kedjorna ett nytt koncept. Butikerna ska byggas om med kroppen som metafor för vad apoteket är. Centrum är hjärtat där man ska bjudas på demonstrationer och event.
I sitt pressmeddelande beskriver man att man vill bjuda in till en skön miljö som samtidigt överraskar. Det får mig att tänka på allt annat än apotek. Men jag är ju också en de kunderna som apoteket inte tjänar så mycket pengar på, jag får aldrig utdelning från mitt bonuspoängsamlande som ju numera är obligatoriska i alla former av butiker. Just att plocka ihop poäng på apoteksinköpen är ett steg mot att förvandla apoteket till att bli som vilken butik som helst.
I Apotek Hjärtats nya butikskoncept ska man enligt pressmeddelandet kunna sitta ned en stund, ladda mobilen och dricka en kopp kaffe och det låter ju sympatiskt. Men jag går nog fortfarande hellre till ett kafé för det.
Apoteken har också varit duktiga på att värva poängkunder. Tidigare i höstas meddelade Kronans Apotek att de lyckats rekrytera 100 000 nya medlemmar till kundklubben per månad under 2014 innan drömgränsen på en miljon kunder nåddes i oktober. Enligt kedjans vd är målet att ha 100 procent nöjda kunder.
Man får samtidigt ge några av kedjorna en eloge för att de använt samlandet av bonuspoäng till en nyttig sak också. Tidigare i höst gick det att få bonus för återlämnande av gamla mediciner. Det skulle jag gärna se mer av.
Omregleringen har lett till att samma antal receptkunder har fått fler apotek att välja på. Den självklara logiken säger att försäljningen av andra produkter måste styra upp lönsamheten. Och man jobbar hårt för att lyckas. När tidningen Resumé förra veckan utsåg bästa marknadschefen var det Kronans Apotek som tog hem utmärkelsen. Och då pratar vi om Sveriges bästa marknadschef, alla kategorier. Uppenbarligen fungerar en hel del av taktiken för att få upp försäljningsvolymer. Men finns det risker med att apoteken tappar sin särprägel, försvinner trovärdighet i uppgiften att förse patienter med mediciner?
När jag behöver hämta ut receptläkemedel i köpcentret där jag normalt handlar finns det tre apotek som är öppna sju dagar i veckan till åtta på kvällen att välja mellan. Så min väntan brukar vara kort. Men senaste gången dröjde det en stund på min tur så jag började att se mig omkring. Hyllan jag stod bredvid var fylld med choklad. Och massa annat godis, lite förtäckt för att vara nyttigt. Men inte riktigt vad man associerar till kosttillskott som skylten sa. Mitt emot mig fastnade ögonen på en fin monter med smycken, örhängen med kristaller och stenar. Och ja, det kändes som att jag var i vilken butik som helst. Risken att apoteken trivialiseras känns uppenbar.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Det blir som amerikanska apotek. Där finns precis allt som finns i annan dagligvaruhandel. Längst in finns en hylla receptfria mediciner och innanför den en lucka i väggen där man kan hämta sin receptbelagda medicin. Bakom luckan finns en farmacevtiskt utbildad person men det är också den enda i hela lokalen…
Försöker förstå problemet. Så om det tar en stund att expediera receptet blir det ett problem om man under väntan kan ta en kopp kaffe?
Nejdå, det är inte per automatik ett problem att kunna ta en kopp kaffe. Men det blir ett problem om befintlig personal förväntas klara sina tidigare arbetsuppgifter samt hålla koll på sagda kaffehörna, godishylla mm. Ju längre ifrån kärnuppgiften butiken utvecklas, desto mindre tid till den samma (om vi nu fortfarande ser korrekt läkemedelsexpediering och rådgivning som apotekets kärnuppgift…).
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här