När ett år är på väg att övergå till ett annat duggar årskrönikor
och nyårskarameller tätt. Listor som samlar de viktigaste eller de
bästa händelserna under 2009. Det gångna årets låtar, böcker, politiska beslut, sporthändelser och
egna val ger en bild av samhällets och de personliga prioriteringarna.
En lista som inte är lika uppmuntrande är den över läkemedelsindustrins
största neddragningar.
En titt i nyhetstjänsten Fierce Pharma:s sammanställning får en att undra hur många före detta anställda som inte har råd med julklappar i år. I toppen ligger Pfizer som annonserat att 19,500 anställda får gå globalt. Efter köpet av Wyeth för 68 miljarder känns det logiskt att de måste dra ner på något. Ett annat företag som tar igen på gungorna vad de förlorat på karusellerna är Merck. Köpet av Schering-Plough kostade en hacka och med 16 000 uppsägningar hamnar de tvåa på listan. På tredje plats ligger Johnson & Johnson och på en stark fjärdeplacering ligger Astrazeneca som under året annonserat om neddragningar på omkring 7000 jobb. Enligt firman Challenger, Gray and Christmas handlar det om 59 000 jobb som gått förlorade inom läkemedels- och biotchindustrin i år. Och statistiken sträcker sig bara till oktober.
Tuffast är det som bekant för säljavdelningarna. Astrazeneca har erbjudit i princip hela säljstyrkan att gå mot betalning. Och tvärtemot det svenska dygnet lär det lär inte ljusna framåt våren. En analys i Reuters pekar på att ännu fler uppsägningar är på gång. Devisen är att när företagens marknadsstrategier förändras behövs inga konsulenter och säljare som åker ut och träffar läkare. Det är helt enkelt inte de som har makten över preparaten längre utan betalande stater och myndigheter.
Kanske är det inte bara av ondo. Enligt rapporten är det inte så lustfyllt på jobbet för de säljare som ändå skickas ut. En av dem, som nu slutat, berättar att skylten ?No reps allowed? kunde vara det enda han möttes av på klinikerna. Att makten över produktval flyttas till betalarna i form av myndigheter leder förhoppningsvis till bra och kostnadsmedvetna val.
Företaget Statoil har tagit sitt eget grepp om julstressen. I en reklamfilm som börjar rulla i helgen presenterar de sin egen lösning. Den heter värktabletter på macken. Kanske något för säljare, och för den delen, alla andra, som känner att huvudvärken sprider sig i takt med grötdoften.
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här