När Läkemedelsverket lanserade sin kampanj mot den illegala näthandeln
med läkemedel i höstas kom kritiken omgående. Oseriöst, vilseledande
och otydligt var bara några av orden som hördes om kampanjen.
Läkemedelverket har hela tiden stått på sig och sagt att reaktionerna
är väntade och av godo. I dagarna presenterade de också en medieanalys
som enligt myndigheten visar att de ha lyckats.
Enligt analysen (som är gjord av Nordisk medieanalys och baseras på intervjuer med 300 svenskar) så anser 61 procent att budskapet i kampanjen är tydligt. En siffra som Läkemedelsverket gärna fokuserar på. Att en fjärdedel tycker att budskapet är otydligt står enbart i en bisats i myndighetens pressmeddelande.
Analysen säger också att det är betydligt fler som gillar kampanjen än det är som ogillar den. Och 42 procent av tittarna vill prata vidare med andra om vad de sett i kampanjen, vilket enligt analysföretaget är betydligt fler än normalt. Medelvärdet är 10 procent för liknande kampanjer.
Läkemedelsverket är som sagt mycket nöjda med resultaten. Och om det huvudsakliga syftet med kampanjen är att få folk att prata om läkemedel och internet så har de vad det verkar all rätt att vara nöjda. Snacket verkar vara igång.
En läkare berättade till exempel för mig i julas hur hon fått samtal från kompisar som undrat om det verkligen är ok att sälja läkemedel på nätet så som reklamen de sett visat. Läkaren hade själv blivit lite förvånad av reklamen och kunde först inte svara på frågan. Men hon kollade in på crimemedicine.org, blev först rätt förvirrad men när hon förstod hela upplägget så köpte hon det helt. Enligt henne är kampanjen superbra och har lett till just en diskussion om problemet.
Men nog är det en vansklig väg Läkemedelsverket valt att gå. När det blir som i fallet ovan, att otydligheten och förvirringen leder till ett driv att ta reda på mer, så är det svårt att ha några invändningar. Men visst vill man veta vad de där 26 procenten som tycker budskapet är otydligt berättar vidare till sina bekanta?
WHO beräknar att den illegala handeln med läkemedel kommer att omsätta 75 miljarder dollar globalt år 2010. Det är en ökning med 90 procent sedan 2005. Den största delen av den här handeln sker på nätet (läs en längre artikel om detta i Läkemedelsvärlden nummer 5 2008).
Läkemedelsverket får nu frågor om deras kampanj kommer att minska den illegala näthandeln. Med tanke på hur explosionsartat marknaden växer är det sannolikt ett orimligt mål att nå. Då är kanske deras strategi, att helt enkelt få folk att snacka om läkemedel och internet, ett mål väl värt sina 25 miljoner kronor.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Ok, då har man mätt genomslaget. Men vore det inte intressant att få veta hur stor handeln var innan kampanjen? Och efter? Åtminstone jag skulle behöva den informationen för att bli kvitt känslan av att LV hade 25 öronmärkta miljoner som man skulle använda, oavsett om det fanns ett problem eller inte. För hur stort är problemet med läkemedel över internet i Sverige egentligen? Tills någon bevisar motsatsen är jag övertygad om att det är ett icke-problem, och att det finns bättre sätt att använda så här stora pengar på. Fast det är klart, står det Kampanj på pengarna så gör det ju det…
Det handlar om en gigantisk, global, illegal marknad där ett par fjuttmiljoner i en svensk antikampanj knappast spelar någon kausal roll, så att fråga om exakta försäljningssiffror är ju bara enfaldigt. Att som nu, skapa en diskussion kring frågan är ju ett steg som man får anta leder till någon slags positiv förändring, men helt säker på effekterna kan man ju aldrig vara…
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här