I en tid när Apoteket snart inte är de enda som
ska förse oss med läkemedel gör de allt för att bli så populära som möjligt.
Mycket krut satsas på att bredda sortimentet och källan av nya produkter tycks
aldrig sina. Känslan är att det ska finnas något för alla på hyllorna, frågan
är om det är en bra väg?
plats när svenskarna ska välja vilket företag de tycker bäst om, brädade endast
av diskmedlet Yes. I en undersökning som utförts av ISI Wissing fick 1000
personer svara på vilket varumärke gillar bäst och deltagarna gav Apoteket både
många toppbetyg och väldigt få bottenpoäng.
Det är helt enkelt ett varumärke som inger ett stort förtroende.
pålitligt. Jag har gått dit när jag velat vara säker på att köpa någonting som är
bra för mig må det vara plåster, schampo eller solkräm. Det har känts som att
en tandbortse från Apoteket nog är strået vassare än den från matvaruaffären
och att halstabletterna som ligger i deras hylla, som rekommenderas av en
allvarlig person i vit rock, måste vara bättre än den på Pressbyrån. Tråkigare
men pålitligt. Jag tror att många känner igen sig i bilden av att det är en
butik som man kan lita på, här finns inget trams.
Nu ska konkurrensen öka och i takt med den, utbudet
på Apoteket. När johannesört, rosenrot och sexleksaker trängs med läkemedel på
hyllan blir bilden en annan. När de förtroendeingivande apotekarna som har
lotsat mig rätt i floran av allergimedicin också ska tipsa mig om vitaminer och
läkeörter så händer någonting. Det behöver inte bli sämre, jag är övertygad om
att ett stort urval är bra på många sätt. Men jag tror också att många
svenskars syn på Apoteket håller på att förändras och frågan är till vilket
pris?
på vilka företag de är mest nöjda med och där får man kika längre ner för att
hitta vår läkemedelsförsäljare. På tionde plats ligger de efter både IKEA,
Lambi, Zoegas och Svinto. Ett av företagen som har flest nöjda kunder visar sig
vara Lejonet och Björnen, glassproducent med förkärlek för fantasifulla
smakkombinationer, en riktig finglass. Och det är klart, vem är inte mer
belåten efter ha köpt passionssorbet än ett vårtmedel?
kunderna gillar dem men inte är nöjda. Frågan är hur långt de ska gå för att
ändra på det. En banana-split eller ett Apoteket-café kan nog vara ett sätt.
Ett tips är annars att använda sig av expertis och seriös framtoning även i
framtiden.
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här