I lördagens DN publicerar
socialminister Göran Hägglund ett efterlängtat inlägg
där han ger sin syn på den framtida apoteksmarknaden. Mycket är glädjande och
överensstämmer med vad goda hjärnor inom branschen sett som den optimala
lösningen, inte minst huvuddragen som
en debattskrift för många år sedan och som går ut på att lägga all
apoteksservice i en ny enhet. Hägglund använder också uttrycken ?sund
konkurrens? och ?samma villkor? mycket flitigt vilket värmer ett gammalt
konsulthjärta. Dock finns det en del problem med det som socialministern
skriver, jag har framför allt hakat upp mig på tre saker.
ny enhet för all apoteksservice (e-recept, e-dos et cetera) är strålande men
referenserna till Banverket är djupt oroande. Tidigare har man pratat om att
göra
en spelare på den europeiska marknaden. Frågan är dock vilket spel det är man
vill lira i Europaligan? Fundera en stund, vad är
är knappast Europa-elit på att driva apotek, på att få ?butikerna? att fungera,
ärligt talat så är man nog inte ens bäst i Norden.
butikskoncept på den europeiska marknaden och konkurrera med de jättar som
finns är helt dödfött.
bra på är allt det som Hägglund vill lägga i sitt ?Apoteksverk?. E-recept,
logistik, e-dos et cetera. Här har vi grunden till ett världsföretag! Please,
sumpa inte detta, gör precis det som socialministern vill men för allt i
världen, privatisera detta! Gör ett eller flera bolag av typen ?Apoteksservice
AB? (e-recept AB, e-dos AB, kanske?) och släpp ut dem på den internationella
marknaden. Snälla!!!! Missa inte denna chans!
Hägglund skriver på ett
väldigt klarsynt sätt i artikeln,
sedan var science fiction?.
steg till och går fram till 2028, hur mycket kommer inte att ha förändrats då?
Statliga verk är satta att förvalta lösningar och funktioner, de är inte
lämpade att utveckla och anpassa sig till en snabbt föränderlig omvärld (nu kan
vi ta Banverket som exempel, här finns det en del relevanta slutsatser att
dra?). För att få en optimal apoteksservice så måste denna privatiseras, annars
ser jag ingen som helst möjlighet att vi kommer att kunna hänga med i
utvecklingen.
2) MEDCO och det som
Hägglund kallar DUR, ?utvecklingen av läkemedelsgenomgångar bla genom
automation av vissa delar av processen?. Här är tyvärr ministern ute och cyklar
av flera skäl. Det MEDCO gör är ingen rocket science över huvud taget. Den
teknik och programmering som ligger bakom är relativt trivial. Det man stödjer
sig på är kunskap och databaser med innehåll som per definition alltid kommer
att behöva vara lokalt. Och här är Sverige (och
världsledande, exempelvis när det gäller databaser med fakta kring
interaktioner, kvalitetsindex, koppling mellan vårdplaner och rekommendationer
och läkemedelslistor et cetera. Det vore ett stort misstag att knyta upp sig
mot en amerikansk lösning som när man skrapat av fernissan endast innehåller
enkel kod. Om man vill gå på det privata spåret som jag skissat på ovan så är
det vansinne att knyta upp sig mot en tredjepart, inte minst med tanke på att
av sitt nya bolag till MEDCO (för några rader kod?).
Ett annat skäl är
moraliskt och i en legal gråzon, om man som Hägglund skriver tänker sig att MEDCO-lösningen
först skall anpassas till den svenska verkligheten inom
föras över till det statliga Apoteksverket så kringgår man lagen om offentlig
upphandling, man går direkt till staterna och köper en lösning, utan att ge övriga
aktörer någon som helst chans att komma med andra anbud (som mycket väl kan
innehålla smartare och billigare lösningar).
3) Varför nu? Utredningen
offentliggörs på tisdag och förhoppningsvis överensstämmer den med vad Hägglund
skriver men varför föregripa sin egen utredare? Kanske för att sätta tonen för
remissinstanserna? En spelare som Farmaciförbundet som vill ha monopolet kvar
får ju exempelvis en tydlig signal kring vad det är någon idé att skriva om i
en remiss?
inför remissrundan, men en sak är i alla fall 100 % säker nu, monopol-eran är
över. Dags för oss alla att på allvar börja anpassa oss efter det!
Joakim Söderberg är apotekare, entreprenör och gästbloggare på Läkemedelsvärlden.
Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer
Å ena sidan stordrift, internationalisering och automatisering, å andra sidan 80-åriga Olga som vill ha närhet till det lokala apoteket och med möjlighet att ringa dit direkt. Vi är alla så olika! Som Hägglund säger, internethandeln kan säkert utvecklas, liksom stora centrala apotek med tentakler långt in i distributionsverksamheten. Men samtidigt finns det det gamla traditionella farmaceutiska intresset att hanteringen sköts professionellt, att expeditionssäkerheten garanteras i farten och att kunden verkligen gynnas av det storskaliga när det gäller god informationsmiljö och andra käpphästar som kanske riskerar att glömmas bort i ett stordriftstänkande som är ganska typiskt för många politiker med generationsrötter i storsjukhusens 1960-tal.
Utredningen rekommenderar ett statligt ägt (monopol) bolag vid namn Apotekens Servicebolag AB för att ta hand om de saker som nämns i artikeln ovan. Som jag ser det det sämsta av två världar. Inget myndighetsansvar och ingen konkurrens.
Ni som jobbar inom Apoteket AB vet väl ganska exakt hur mycket som hände kring internethandel och e-dos innan konkurrenshotet kom?
Nu är konkurrenshotet borta igen inom detta segment, och det nya bolaget kommer att populeras av personal från det gamla monopolet som kan slå sig till ro och luta sig tillbaka igen.
Hoppet står till remissrundan.
/Joakim
Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se
Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här