Företag:
Pfizer
Instans:
IGM
Diarienummer:
-
Det krävs försiktighet när ord som effektivt, modernt och vältolererat används i läkemedelsreklam. Pfizer har inte hållit sig till regelverket i en annons för Lyrica anser IGM.
I en annons för det antiepileptiska medlet Lyrica (pregablin) i Dagens Medicin finns en rad påståenden som fått Informationsgranskningsmannen att reagera. Pfizer, som marknadsför Lyrica, skriver i annonsen att effekten av preparatet kommer snabbt och varar länge. I annonsen står också att medlet tolereras väl, är effektivt och modernt med många möjligheter.
Enligt IGM:s bedömning är uppgiften om tid till effekt och varaktighet inte förankrad i SPC:n och blir därför vilseledande. Eftersom det i gällande SPC finns angivet 13 olika tillstånd då försiktighet ska beaktas när Lyrica förskrivs liksom en lång rad biverkningar är det också fel att påstå att medlet tolereras väl. Användningen av ord som effektivt kan uppfattas som att Lyrica skulle vara mer effektivt än konkurrerande medel vilket saknar stöd i SPC:n. IGM har också reagerat på ordet modernt som kan få andra preparat med samma indikationer att framstå som sämre. Dessutom konstaterar IGM att minimiinformationen i annonsen är på tok för liten och knappt läsbar vilket strider mot artikel 19 i Läkemedelsbranschens etiska regelverk.
Pfizer har svarat att de inte har några invändningar mot anmärkningarna och att annonsen nu är borttagen. Företaget får betala en avgift på 90 000 kronor för felaktigheterna.
Dnr: W1359/12