IGM har själv anmält Pfizer för marknadsföring av Norvasc i ett bokningsbrev. Bokningsbrevet hänvisar till Prevent-studien som annonserades i Dagens Medicin 47/00. I ärende W283/00 anmärkte IGM på den annonsens utformning.
IGM anmärkte då ??oavsett vilka vetenskapliga fakta som föreligger beträffande detta saknar Norvasc indikationer i dessa avseenden?.
IGM ansåg att annonsen stred mot artikel 2 och 4. Pfizer accepterade detta och lovade att misstaget ej skulle upprepas. IGM avskrev då ärendet.
I det aktuella bokningsbrevet framför företaget liknande påståenden som i annonsen, som även nu innebär en antydan om möjlighet att behandla med Norvasc ur icke godkända aspekter. Med bokningsbrevet får läsaren uppfattningen att Prevent-studien har visat gynnsamma effekter på progress av ateroskleros eller prevention av kardiovaskulär morbiditet och mortalitet.
IGM slår fast att godkänd indikation för Norvasc är hypertoni och angina pectoris ? och ingenting annat. Formuleringarna i annonsen och bokningsbrevet är en antydan till indikationsutvidgning och uppenbarligen har inte Pfizer förstått det allmänintryck som annons och bokningsbrev förmedlar till läsaren. Hur meningarna i detalj formuleras är oviktigt, det är det totala sammanhanget som blir avgörande för hur mottagaren uppfattar budskapet.
IGM bedömer att utskicket strider mot artikel 2 och 11.2 i Regler för läkemedelsinformation. Företaget åläggs att betala en IGM-avgift om 50 000 kr.