Varför ska Apoteket AB marknadsföra sig i Singapore?

Ska Apoteket AB bli ett internationellt bolag innan verksamheten och organisationen ens fungerar i Sverige?

13 sep 2001, kl 21:49
0

Annons

Apoteket AB skickade nyligen ett femtiotal anställda till FIP-kongressen i Singapore. Bland andra var vd Stefans Carlsson med, styrelsens ordförande Jan Bergquist samt ett antal personer i ledande befattningar.

På legendariska Raffles Hotel presenterade Apoteket AB sin nya organisation och affärsområden för ett hundratal speciellt inbjudna gäster ? höga funktionärer inom FIP och andra farmaceutiska organisationer. Enligt uppgifter var det en påkostad och bra show.

Vad ville Apoteket AB uppnå? Och varför i Singapore. Ska Apoteket internationalisera verksamheten?

Enligt Apoteket AB:s informationschef Thony Björk var syftet bland annat att presentera det svenska apotekssystemet, det socialpolitiska motivet till monopolet samt att presentera hur Apoteket AB möter kundkraven.

I "eftersnacket" är promotion och marknadsföring termer som har nämnts. Thony Björk håller med:

? Visst handlar det om att tjäna pengar. Vi vill sälja vårt kunnande.

Apoteket ville också knyta internationella kontakter och ta med nya idéer hem till Sverige.

Men Thony Björk kan inte nämna en enda idé han tar med sig hem som de väntande kunderna kan dra nytta av.

Vore det inte bättre att stanna på hemmaplan och få den svenska verksamheten att fungera innan man sprider den svenska modellen?

Vore det inte bättre att samla leden på hemmaplan och få alla medarbetare att orka och vilja dra åt samma håll?

Vore det inte bättre att locka till sig personal som vill stanna inom företaget så att apoteken kan hålla öppet som de ska?