Anmäld: Pfizer
Anmälare: Docent Hans Liedholm och apotekare Agneta Björck-Linné
Ärende: Vilseledande annons för Zoloft
Ärendenr: NBL 574/01, IGM W293/00
I en annons i Läkartidningen nr 48/00 marknadsför Pfizer sitt antidepressivum Zoloft med rubriken "Zoloft håller patienten fri från återfall i depression". I annonsen förekom vidare följande formulering: "Minst åtta av tio patienter är fria från återfall. Bland patienter med kronisk depression är sju av tio patienter återfallsfria vid behandling under 1,5 år. Även den lägsta styrkan, 50 mg, håller depressionen borta. Behandlingen är enkel. Zoloft 50 mg är effektiv dos oavsett indikation".
Liedholm och Björck-Linné anmälde annonsen till IGM och ansåg att rubriken innebar en vilseledande överdrift, att de åberopade studierna inte höll god vetenskaplig klass samt att flera påståenden i annonsen var osakliga och vilseledande.
I sitt beslut W293/00 fann dock IGM inget stöd för detta, IGM tyckte inte att annonsen stred mot gällande regler för läkemedelsinformation och friade Pfizer. Liedholm och Björck-Linné anser att IGM inte har bedömt ärendet rätt utan har överklagat beslutet till NBL.
Vad gäller anmärkningen som Liedholm och Björck-Linné gör mot de åberopade studierna, samt den lägsta dosen om Zoloft på 50 mg, där IGM friade Pfizer, anser inte NBL att det har framkommit något som föranleder att göra en annan bedömning än den som IGM gjorde. Även NBL friar Pfizer på dessa punkter.
Vad däremot gäller annonsrubriken, "Zoloft håller patienten fri från återfall i depression", anser NBL, till skillnad från IGM, att denna formulering är ett reservationslöst påstående om ett hundraprocentigt skydd mot återfall. Att så inte är fallet framgår längre ner i annonsens text där det i åberopanden av olika studier framgår att effekten inte är hundraprocentig. Även om läsaren genom att läsa annonstexten, vilket inte alla gör, får klart för sig att det är en överdrift, och att flertalet läkare är medvetna om att hundraprocentiga läkemedel knappast finns, utgör ändå påståendet i rubriken en typ av reservationslösa och överdrivna påståenden som NBL anser generellt strider mot artikel 4 i informationsreglerna.
NBL:s bedömning är att Pfizer har handlat i strid med god sed på läkemedelsinformationens område genom att i annonsen göra ett överdrivet och vilseledande påstående om dess effekt. Pfizer har därmed har handlat i strid mot artikel 4 i Regler för läkemedelsinformation och företaget åläggs att betala en NBL-avgift om 50 000 kronor.