Verket tog inte intryck av Pharmacia & Upjohns argumentering till fördel för reklamfilmen om Ipren (se Läkemedelsvärlden nr 12/99 sidan 7).
? Vi accepterar inte påståendet ?intelligent värktablett?. Inget läkemedel är så smart att det kan söka upp sitt mål, trots att det varit en önskedröm för industrin under decennier, säger Gunnar Alván, generaldirektör för Läkemedelsverket.
Därför förbjöd verket företaget att använda reklamfilmen om Ipren vid ett vite på 500 000 kronor.
Samtidigt gör även NBL, Nämnden för bedömning av läkemedel, en prövning, som väntas bli offentlig kring årsskiftet.
Respekterar beslutet
Hans Wahlén, VD för Pharmacia & Upjohns marknadsbolag, säger att företaget är angeläget om att följa gällande regler.
? Vi följer självklart Läkemedelsverkets beslut och har ingen ambition att testa var gränserna går för reklamen.
Samtidigt välkomnar han en debatt som kan leda till tydliga gränser mellan det som är tillåtet respektive ej tillåtet. Läkemedelsinformation riktad till allmänheten i TV och på Internet är nya företeelser och entydig praxis vore angelägen.
Att Iprenreklamen uppmärksammats är tillfredsställande tycker Hans Wahlén. Ambitionen är inte att öka användningen av smärttabletter utan öka ibuprofenandelen och minska paracetamol och acetylsalicylsyra.
? Det är svårt att intressera allmänheten för smärttabletter. Vi har lyckats öka marknadsandelarna för ibuprofen, men vill komma upp till de nivåer där många andra länder ligger, säger han.
- Läkemedel
Läkemedelsverket förbjöd Iprenfilmen
Det skulle kosta Pharmacia & Upjohn en halv miljon kronor att använda reklamfilmen om Ipren, ?den intelligenta värktabletten? igen. Det är konsekvensen av att Läkemedelsverket på Luciadagen förbjöd den uppmärksammade reklamen.