Den sjungande Iprenmannen i TV-reklam för Pharmacia & Upjohns ibuprofenpreparat har på kort tid blivit ett begrepp. Sången har nått kultstatus, inte minst bland barn och ungdomar, och har spridits som en löpeld på Internet.
Detta har fått Läkemedelsverket att reagera.
? Reklam för läkemedel ska vara saklig och balanserad. Eftersom Iprenreklamen inte är seriös ingrep vi. Om företaget inte lovar att dra tillbaka reklamen, kommer vi att begära att den förbjuds genom ett vitesföreläggande, säger Bo Lindström, jurist på Läkemedelsverket.
Verket har anmält TV-reklamen till NBL, Nämnden för bedömning av läkemedel, och dessutom i en särskild skrivelse begärt att Pharmacia & Upjohn ska yttra sig över kritiken.
Tillbakavisar kritiken
? Budskapet i reklamfilmen är detsamma som vi använde redan i april 1998. Då friades det när det prövades mot reglerna för läkemedelsinformation, säger Håkan Magnusson, marknadschef för egenvårdsprodukter på Pharmacia & Upjohn Sverige.
I reklamsången finns bland annat följande mening: ?En Ipren 400 mg hjälper oftast bättre än två receptfria tabletter med paracetamol, till exempel Alvedon, vid huvudvärk, mensvärk och tandvärk??
Läkemedelsbranschens informationsgranskningsman (IGM) konstaterade för ett år sedan att påståendet har stöd i dokumentationen för ibuprofen och friade därför reklaminslag med den innebörden (se Läkemedelsvärlden nr 10/98 sidan 44).
Den utformning företaget valt för TV-reklamen innebär också att den vänder sig till barn under tolv år, anser Läkemedelsverket.
? Fast det är inte vår uppgift att beivra sådana avvikelser mot reklamföreskrifterna, säger Bo Lindström.
Pharmacia & Upjohn invänder mot kritiken.
? Vi har absolut inte försökt nå ut till barn. Filmen är utprovad för och testad på vuxna. Efteråt har vi konstaterat att budskapet gått hem bland vuxna, säger Håkan Magnusson.
Saknar verket humor?
Begreppet ?den intelligenta värktabletten? lanserades redan för 1,5 år sedan (se annons i majnumret 1998 av Läkemedelsvärlden), men sakligheten i begreppet har inte prövats.
? Påståendet är grundlöst ? det finns naturligtvis inga intelligenta läkemedel. Vi måste reagera trots den uppenbara risken att bli betraktade som humorbefriade, säger Bo Lindström.
? Vi är eniga med Läkemedelsverket om att reklam ska vara saklig och balanserad. Men vi anser att det inte finns någon konflikt mellan humor och saklighet, säger Håkan Magnusson.
Ifrågasatta hemsidor
Läkemedelsverket har också ingripit mot tre olika företags information på Internet. Det gäller GlaxoWellcome (information om influensamedlet Relenza), Lilly (Fontex) samt Organon (Livial och Remeron).
? Företagen har lagt ut information om receptläkemedel på sidor avsedda för allmänheten och det är inte tillåtet enligt reglerna för läkemedelsinformation, säger Björn Beermann, ansvarig för läkemedelsinformation på Läkemedelsverket.
Två av företagen, GlaxoWellcome och Lilly, reagerade snabbt på Läkemedelsverkets anmälan och plockade bort länkar till den kritiserade informationen. Organons hemsida var däremot oförändrad när denna tidning presslades.
? Vi har i huvudsak lagt ut information som också finns med i patient-FASS, säger Tomas Nilsson, informationschef på Organon AB.
? Om informationen om Livial och Remeron på deras hemsidor för allmänheten också finns med i patient-FASS ? då finns det anledning för oss att agera även mot patient-FASS, kommenterar Björn Beermann.