Gunnar Kihlblom ? Apotekets nya marknadsprofil

När Apoteket AB förstärker sin marknadssida valdes en person med lång erfarenhet från företag som verkar nära sjukvården, Gunnar Kihlblom. Den 1 augusti börjar han sitt arbete vid huvudkontoret i Nacka Strand utanför Stockholm.

19 jul 2002, kl 03:48
0

Annons

Gunnar Kihlblom byter ut Åhléns mot Apoteket AB. Men titeln på visitkortet, marknadsdirektör, är densamma. Den 1 augusti är han på plats på sin nya post. För övrigt är det Apotekets andra rekrytering från Åhléns till höga poster på kort tid. Ekonomidirektören Bert Conneryd kom från Åhléns till dåvarande Apoteksbolaget vid årsskiftet 1996?1997.
? Men det är en ren slump, även om vi faktiskt arbetade ihop på Åhléns, säger Gunnar Kihlblom.
Det kan synas som ett smart grepp av Apoteket att inför en eventuell avreglering av apoteksmarknaden rekrytera toppkrafter från en presumtiv konkurrent. Men VD Arne Björnberg viftar bort sådana tankar.
? Vi har helt enkelt tagit den bäste till jobbet. Gunnar Kihlblom har en gedigen bakgrund. Hans tidigare arbeten i företag som jobbat nära sjukvården och hans breda marknadskunnande var avgörande. För övrigt står och faller inte en konkurrent med en enskild person, säger Arne Björnberg.


En annan värld?
Gunnar Kihlblom har haft större delen av sin yrkesverksamhet inom det privata näringslivet, med ett undantag i kooperativa Lumalampan. Nu byter han ut den konkurrensutsatta marknaden för ett privatägt företag mot ett till hundra procent statsägt tryggt monopol. Är det inte svårt att ställa om till en helt annan värld?
? Nej, för både Åhléns och Apoteket gäller att ha nöjda kunder ? ett nyckelord för marknadsfunktionen. Men visst finns det skillnader. För mig är Apotekets djupare engagemang för produkterna mycket stimulerande. Att Apoteket är en del av sjukvården är viktigt för mig och jag blev mycket glad över erbjudandet att få komma till ett så spännande företag, säger Gunnar Kihlblom.
? Det finns både för- och nackdelar med en avreglering. Men det är en fråga som ska avgöras politiskt. Staten ska sätta reglerna för handeln med läkemedel.
Även om Apoteket får behålla sitt monopol saknas inte utmaningar för en marknadsdirektör.
? Men blir det en avreglering så förändras förutsättningarna självfallet. Vi skulle kunna agera lite friare och exempelvis expandera i utlandet, säger Gunnar Kihlblom.
För övrigt tror han att en eventuell avreglering kommer att dröja åtskilliga år. Det finns alldeles för många olösta frågor kvar efter Lars Jedings utredning. Och det kommer att ta tid att lösa dem.
? Jeding säger till exempel inget om hur man ska lägga upp patientprofiler på en avreglerad marknad. Jag trodde faktiskt att han skulle föreslå en lösning, säger Gunnar Kihlblom.


Tvivlar på partiell avreglering
I den fortsatta diskussionen om läkemedelsdistributionens framtid finns ett gammalt förslag kvar med stöd i socialdepartementet; nämligen att släppa monopolet för åtminstone delar av det receptfria sortimentet. De receptfria läkemedlen står för mindre än två miljarder kronor, vilket motsvarar mindre än en tiondel av läkemedelsförsäljningen.
Men det förslaget kommer sannolikt inte att bli kommersiellt attraktivt, tror Gunnar Kihlblom.
? För att kostnaderna inte ska bli för höga i förhållande till intäkterna måste man i så fall helt släppa kravet på farmaceutisk heltidsnärvaro i butikerna. Alltså helt enkelt placera de receptfria läkemedlen bland andra varor på hyllorna.
Och detta vore inte tillrådligt, av säkerhetsskäl. Receptfria analgetika orsakar redan idag dödsfall ? något som sannolikt skulle bli ännu vanligare om medlen släpps fria i handeln.
Och undantas analgetika från de produkter som får säljas av andra än apoteken blir den framtida omsättningen alldeles för liten för att vara intressant för Åhléns och andra nya presumtivt nya läkemedelsförsäljare.
Men vi får ? inte oväntat ? inget svar på den mest intressanta frågan: Vad vill du främst förändra på Apoteket? Svaret får anstå tills Gunnar Kihlblom jobbat ett tag.