MSD drar sig ur priskriget på simvastatin

I våras gick läkemedelsbolaget MSD ut med budskapet att Zocord inte skulle kosta mer än generika efter att företagets patent gått ut. Nu tvingas man kapitulera sedan priset sjunkit allt för lågt hos vissa av generikakonkurrenterna.

16 jun 2003, kl 13:40
0

Annons

Förra året sålde MSD:s blodfettsänkare Zocord (simvastatin) för sammanlagt 823 miljoner kronor i Sverige och toppade därmed Apotekets försäljningsstatistik. I april i år gick patentet ut, vilket lämnade marknaden öppen för konkurrerande generikapreparat.

Ambition att följa med

MSD har haft som uttalad ambition att hänga med i prisutvecklingen och att Zocord skulle kosta lika lite som generika ? ett budskap som proklamerades i annonser under våren med rubriken ?Zocord ska inte kosta mer?. Men det har dock visat sig svårare än man trodde att hänga med i prisutvecklingen.
? Vi har inte riktigt lyckats att hålla lika låga priser som några av våra konkurrenter. En orsak är att prissänkningar i det nuvarande prissättningssystemet först träder i kraft en månad efter Läkemedelsförmånsnämndens beslut, medan priser för nya preparat accepteras direkt i systemet, säger Ulf Janzon, chef för information och affärsutveckling på MSD.
Före patentutgången kostade en 98-tablettersförpackning av Zocord 20 mg 1222 kronor. I priserna som gäller från den 1 juli kommer det billigaste av motsvarande generikapreparat, Simvastatin Biochemie, ligga på 195 kronor.
? Priserna har nu nått en nivå som gör att vi inte kan följa med i utvecklingen, åtminstone inte för tillfället. Det är en slutsats som några av våra generikakonkurrenter också har dragit. Som forskande företag måste vi dessutom kunna lämna bidrag till forskningen, säger Ulf Janzon.

Brev till kommittéer

Att bolaget nu drar sig ur priskriget meddelade man i brev till landets läkemedelskommittéer och apotek som skickades ut i andra veckan i juni.
? Prisutvecklingen på simvastatin har varit dramatisk. Ett sådant prisfall har aldrig tidigare setts i samband med en patentutgång. Det har nästan varit ett ?chickenrace? mellan bolagen och vi får se hur långt ner det kommer att gå. Men jag tycker att vi har hållt vad vi sagt att vi skulle göra, att följa med i prisutvecklingen, säger Ulf Janzon.