Den 1 oktober lanserade den australiske organisationen Healthy Skepticism en tjänst där man granskar läkemedelsföretagens marknadsföring. Detta trots att det finns ett självreglerande system liknande det svenska med Informationsgranskningsmannen (IGM) och Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation (NBL).
? Problemet är att missvisande läkemedelsreklam har blivit vanligare, skadligare och mer inflytelserik än vi från början trodde, säger Peter Mansfield, allmänläkare och direktör för Healthy Skepticism i Australien.
Han menar att det självreglerande systemet inte fungerar tillräckligt bra. Trots regleringen florerar vilseledande reklam anser han.
? Det bästa sättet att lära läkare att stå emot reklamen är att visa hur den vilseleder. Då blir de mer uppmärksamma på reklamen, säger Peter Mansfield.
Det gör man genom att förklara de logiska, psykologiska och farmakologiska greppen som används i läkemedelsreklam.
? Om vi läkare blir mer skeptiska blir det mer vinstgivande för företagen att göra bättre studier så vi kan fatta bättre beslut.
Missvisande jämförelse
Peter Mansfield menar att den vanlige läkaren har svårt att sätta sig in i och förstå alla påståenden som görs i annonserna. Ofta har vi inte heller tid att kontrollera alla uppgifter.
? Därför finns AdWatch. Sidan uppdateras till en början en gång per månad och ska hjälpa läkare, apotekare och allmänheten att kunna bemöta vilseledande marknadsföring.
I oktober granskas Astrazenecas annons för Nexium. Bland annat förklaras bildvalet och valet av ordet ?power?. AdWatch förklarar också den missvisande dosjämförelse som har gjorts mellan Nexium 40 mg och Losec 20 mg, samt lämnar en generell rekommendation hur preparatet ska användas.
Alla bjuds in
Hemsidan drivs av Healthy Skepticism och kärnan består av fyra personer i Australien. Till det finns ett dussin läkare i Belgien, Kanada, Indien och Sverige, liksom 57 prenumeranter över hela världen som kommer med synpunkter. De flesta är läkare eller kliniska farmakologer.
? Vi inbjuder alla att vara med och lämna feedback till oss och till företagen vars annonser vi granskar, säger Peter Mansfield.
På hemsidan finns ett formulär att fylla i där besökaren även kan lämna ett omdöme om AdWatch.
Healthy Skepticism är en internationell icke vinstdrivande organisation vars mål är att förbättra människors hälsa genom att minska skada från läkemedelsreklam. Organisationen finansieras genom prenumerationer och donationer.