Doseringen har stöd i resumén

Anmäld: Eli LillyAnmälare: PfizerÄrende: Marknadsföring CialisÄrendenr: W543/03Utfall: Friad

17 okt 2003, kl 15:07
0

Annons

Pfizer (P) har anmält marknadsföringen av Eli Lillys (EL) Cialis, ett nytt läkemedel för behandling av erektil dysfunktion. P menar att den som läser EL:s texter i marknadsföringen kan få uppfattningen att Cialis kan tas när som helst under en 24-timmarsperiod före förväntad sexuell aktivitet. P menar att det på flera ställen i marknadsföringen refereras till effekt i upp till 24 timmar. P tycker att påståendet i det anmälda brevet blir vilseledande jämfört med gällande produktresumé.
EL svarar med en direkt hänvisning till produktresumén, som ska ligga till grund för all marknadsföring. Där står under Dosering: ?Cialis kan tas tidigast 12 timmar och senast 30 minuter före förväntad sexuell aktivitet?. I nästa mening står att Cialis har en effekt ?som kan kvarstå i upp till 24 timmar?. Denna uppgift upprepas även under rubriken Farmakodynamik i produktresumén, samt genom hänvisning till en studie av G Brock et al.
IGM noterar att brevet kommer vikt med broschyren instoppad i brevet. Därmed måste de båda bedömas tillsammans. IGM går helt på EL:s linje och hänvisar till både 4.2. Dosering och 5.1. Farmakodynamiska egenskaper i produktresumén för Cialis, där det står att effekten kan kvarstå i upp till 24 timmar. Påståendet har därmed stöd i produktresumén och IGM friar Eli Lilly. Istället åläggs Pfizer en IGM-avgift om 60000 kr.n