Avtalet gäller hur produktinformation, terapiinriktad utbildning och vetenskapliga sammankomster ska ske. Även de fackliga organisationerna har yttrat sig.
? Det är bra att det nu blir regler, även om det är en mycket liten del av företagens informations- och marknadsföringsbudget som läggs på apotekspersonal, säger Lennart Axelsson, förbundsdirektör på Sveriges Farmacevtförbund.
? Samtidigt kan man förstås diskutera om avtalet i sig faktiskt öppnar upp för företagen när det gäller hur man ska förhålla sig till apotekspersonalen.
Även generika- och parallellföretagen kommer att skriva på det här avtalet.
? Generikaföretagen har en mycket liten budget för marknadsföring. Men den vi har använder vi främst mot apoteken, säger Kenneth Nyblom, ordförande i generikaföretagens förening.
- Läkemedel
Avtal om leverantörskontakter klart under våren
Regler om samarbetsformerna mellan läkemedelsindustrin och Apoteket har nu varit ute på remiss och kommer troligen att skrivas under av parterna under våren.