Den anmälda annonsen för Bextra infördes i Läkartidningen den 4 mars, veckan innan Vasaloppet. IGM menar att Bextra marknadsförs som ?Räddningen i långa loppet? och syftar på just Vasaloppet.
Annonsen domineras av tre skidåkare, varav en har ont i en fotled vilket illustreras med röda stjärnor. I journaltexten beskrivs Peter, 36 år, med smärta, svullnad och rodnad i höger fotled, samt med något begränsad rörlighet. Röntgen visar måttlig artros. Patienten rekommenderas vila i möjligaste mån och lätt träning, samt får recept på Bextra 10 mg, 20 st.
Vid uppföljning är fotleden betydligt bättre, utan smärta och svullnaden har gått tillbaka. Patienten får nytt recept på Bextra, 10 mg, 100 st. Vid telefonkontakt kunde Peter genomföra Vasaloppet utan problem från fotleden.
IGM menar att annonsen vill förmedla att man med hjälp av Bextra, trots artrosbesvär, klarar av kraftiga idrottsprestationer, som att åka nio mil Vasaloppet under flera timmar. IGM tycker att annonsen förmedlar intrycket att Bextra är ett så potent läkemedel att artrosbesvär från en fotled försvinner, och trots rekommendation om vila och lätt träning, tillåter vederbörande att åka Vasaloppet. Enligt IGM är det ovederhäftigt, en kraftfull överdrift av läkemedlets effekt och ändamålsenlighet, vilket strider mot artikel 4. Annonsen ger också en antydan om att profylaktisk behandling med Bextra tillåter att man klarar av att genomföra kraftiga idrottsprestationer, förstärkt av uttrycket ?En vän i nöden?, vilket strider mot artikel 2.
Pfizer bestrider anmälan och menar att patientfallet beskrivs i allmänna termer baserat på en person som verkligen genomfört Vasaloppet. Pfizer menar att Peter troligtvis inte hade kunnat genomföra Stockholm Marathon då fotleden belastas alltför hårt, men att belastningen under Vasaloppet är lägre. Peter är inte unik och Pfizer hänvisar till ett pressmeddelande där företaget beskriver en
80-årig man som trots artrosbesvär och höftledsoperation har genomfört flera Vasalopp. Pfizer menar också att motion är en av grundstenarna i all artrosbehandling. Patienten stärker då muskler och ligament vilket kan stabilisera den skadade leden vilket ger minskade besvär och inskränkningar i dagligt liv.
I sin bedömning menar IGM att annonsen domineras av de tre skidåkarna. Annonsen vill antyda att man med hjälp av räddaren Bextra klarar av extraordinära kroppsprestationer som Vasaloppet. Dock ska annonsens helhetsbild bedömas. Intrycket är ovedersägligt generaliserande. Bilden som förmedlas är en överdrift av läkemedlets effekt och ändamålsenlighet. Budskapet ger också antydan om att profylaktisk behandling med Bextra tillåter genomförande av kraftiga idrottsprestationer. Därför strider annonsen mot artikel 2 och 4 i regelverket och Pfizer åläggs att betala en IGM-avgift om 80 000 kronor.
Avslutningsvis kan nämnas att Pfizer var en av huvudsponsorerna för Vasaloppet 2004.