Nepi, Nätverk för läkemedelsepidemiologi, har nu publicerat en studie som visar med vilken kraft reklamen påverkar vilka läkemedel som förskrivs. I studien har Arne Melander och Lars G Nilsson kartlagt vilka läkemedel som introducerades under perioden 1986 till 2002, hur dessa marknadsförts (genom att räkna och klassificera annonserna i Läkartidningen) och vad detta lett till försäljningsmässigt.
Studien visar, med exempel från marknadsföringen av kolesterolhämmare, att reklam kan vara viktigare än den vetenskapliga dokumentationen för försäljningsframgångar.
Den intensiva marknadsföringen av atorvastatin har exempelvis drivit upp användningen av läkemedlet trots att det, enligt författarna, saknas tillfredställande dokumentation, på bekostnad av det väldokumenterade och billigare medlet simvastatin.
Begränsat vetenskapligt värde
Den vetenskapliga dokumentationen är visserligen nödvändig för en seriös marknadsföring. Men enbart vetenskapliga data har ett begränsat värde för att nå en hög försäljning, är författarnas slutsats.
I studien beskrivs hur två system, det marknadsekonomiska representerat av industrin och den mer planekonomiskt styrda sjukvårdsorganisationen, möts på läkemedelsmarknaden. Problemet är, menar Melander och Nilsson, att det på läkemedelsmarknaden inte alltid är klart vem som är köpare och säljare. Medan industrin uppfattar läkarna som sina kunder som ska generera köp, ser sig läkarna sällan som industrins kunder och uppträder därför inte heller som sådana.
Ett annat exempel i studien är jämförelsen mellan andelen annonser för olika grupper av blodtryckssänkande läkemedel och hur den selektiva och effektiva marknadsföringen av de dyraste hypertoniläkemedlen påverkat förskrivningen. Medan användningen av de, enligt författarna, medicinskt effektivaste och samtidigt billigaste medlen tiaziderna, sjunkit kraftigt, har försäljningen av de mer än åtta gånger dyrare AII-receptorblockerarna ökat snabbt, trots att ingen studie bekräftar att de skulle vara medicinskt effektivare vid hypertoni.
Förklaringen menar Nilsson och Melander, bör därför vara den kraftiga satsningen på marknadsföringen av dessa.
Läkarna följer reklamen
? Poängen med vår studie är att den visar hur mina kollegor troget följer marknadsföringen, säger Arne Melander.
? Det stämmer inte som många säger att de står över reklamen. De måste inse att de är utsatta för en kvalificerad propaganda. Lösningen är inte att man förbjuder marknadsföring. Men landstingen borde för många år sedan satt igång med en kvalificerad producentobunden utbildning.