?ICA ger förenklad och enögd bild?

APOTEKSMONOPOLET, REPLIK PÅ INLÄGG AV JOHAN WIKLUND, ICA, I LMV 5/05

24 maj 2005, kl 11:12
0

Annons

I en debattartikel i Läkemedelsvärlden pekar Johan Wiklund på ICA ut Danmark som ett gott föredöme när det gäller en avreglerad apoteksmarknad. Det är en något förenklad och enögd bild som presenteras.

Ett av Johan Wiklunds argument för en omreglerad läkemedelsmarknad är att den leder till ökad tillgänglighet på läkemedel och att det i sin tur innebär vinster för folkhälsa. Det är en i vissa delar tveksam argumentation. Några exempel:
Den danska Läkemedelsstyrelsen presenterade en rapport den sista september förra året där de hade genomfört 482 oanmälda inspektioner hos handlare som sålde läkemedel. Rapporten visar klara brister i hanteringen:
44 procent av butikerna sålde inte hela läkemedelssortimentet som de är ålagda att sälja vilket leder till ett sämre urval för kunderna.
36 procent av butikerna sålde läkemedel vars bästföredatum hade passerat.
14 procent av butikerna blandade läkemedel med andra varor på hyllorna.
Sju procent av butikerna hade läkemedel placerade gripbara för kund.
Sex procent av butikerna hade inte kontroll över vid vilken temperatur läkemedlen förvarades.

I slutet av april larmade svenska läkare på ungdomsmottagningar om att ungdomar allt mer försöker ta sina liv med vanliga värktabletter. De ansåg att tillgängligheten på värktabletter är för stor och vill införa åldersgräns på läkemedel mot värk och minska förpackningsstorlekarna. Liknande debatter har förts i Norge, Danmark och England där problemen aktualiserats än mer av omreglerade läkemedelsmarknader.
I Dagens Medicin den 27 april rapporterades om att de nu konkurrensutsatta apoteken i Norge hade för liten bemanning med utbildade farmacevter. En farmacevt kan ha ansvar för 4-5 kanaler, egenvårdsrådgivning och recepturtelefon. Det finns exempel på apotek där samma kund fick tre felaktiga expedieringar på sex månader.

Sverige har idag ett välfungerande sammanhållet apotekssystem i Apotekets regi. Kunderna är mycket nöjda med Apoteket och vi placeras alltid i topp när det gäller kännedom och attityd. Apoteket tar ansvar för hela landets läkmedelsförsörjning, arbetar nära vården och är inte vinstmaximerande. Vi arbetar brett med folkhälsofrågor och har alltid hög kvalitet och hög säkerhet. Vi har Europas klart lägsta apoteksmarginaler och har tack vare det sammanhållna systemet kunnat genomföra den senaste läkemedelsreformen på ett mycket bra sätt. Skattebetalare och kunder har sparat tre miljarder sedan 2002 på detta system, i Norge och Danmark har man haft mycket svårt att hämta hem vinsterna med generisk substitution.

Apoteket satsar ytterligare för att förbättra för våra kunder genom att öppna fler apotek, utöka öppettiderna, starta det nya konceptet Apoteket Shop med mera. Vi gör detta för att vi vet att våra kunder efterfrågar våra tjänster på ett annat sätt än tidigare och vi kommer att tillmötesgå dem utan att tulla på säkerhet och kvalitet. Och det kommer vi fortsätta göra oavsett hur apoteksmarknaden ser ut i framtiden.

Thony Björk
Kommunikationsdirektör
Apoteket AB