?Stora delar av informationen måste ifrågasättas?

Stora delar av Apotekets informationsrelaterade verksamhet, bland annat anställdas medverkan i läkemedelskommittéer och informationsapotekarna, måste avvecklas för att möta EU:s krav, menar en bedömare med central position inom läkemedelssektorn. Men Apotekets jurister tvekar.

17 jun 2005, kl 21:38
0

Annons

I EG-domstolens utlåtande över det svenska apoteksmonopolet gäller huvudkritiken Apotekets system för urval av läkemedel, som antas kunna diskriminera läkemedel från andra medlemsstater.

Regeringen har också uttryckt att man tänker se över och anpassa Apotekets marknadsföring och information utifrån domens paragraf 41, som fastslår att ?de åtgärder för marknadsföring och produktinformation som vidtas inom ramen för ett … monopol skall vara opartiska?. En person med en central position i den svenska läkemedelsbranschen menar att de förändringar som kommer att krävas utifrån denna skrivning förmodligen är mycket större än vad som hittills framgått av debatten.

? Diskussionen har hittills nästan bara handlat om hur man ska undvika diskriminering vad gäller produkter i säljsituationen. Men enligt min bedömning måste man ifrågasätta stora delar av Apotekets nuvarande informationsverksamhet, eftersom den kan anses framhålla vissa produkter framför andra.

? Det borde bland annat gälla Läkemedelsboken, som innehåller rekommendationer, informationsapotekarverksamheten och de apotekare som medverkar i läkemedelskommittéer. Det här verkar ingen riktigt ha funderat på.

? Eftersom EG-domstolen skriver som den gör bör det vara en självklarhet att dessa verksamheter ifrågasätts. Ett möjligt scenario vore att man flyttar över de verksamheter man vill behålla till andra huvudmän, exempelvis Läkemedelsverket.

Apotekets jurister tror dock inte att förändringarna behöver bli fullt så långtgående.


? Läkemedelsboken är producentobunden redan idag, och jag är tveksam till att apotekarna i kommittéerna behöver ifrågasättas eftersom de arbetar på landstingens uppdrag. Vad gäller informationsapotekarna är det något vi och regeringen tittar på, säger Helena Calles, jurist på Apoteket.
? Producentobundenheten är redan idag en grundprincip i vår verksamhet.

Thony Björk, informationsdirektör på Apoteket, är på samma linje.
? Jag har svårt att se att dessa verksamheter påverkas så mycket av EU-domen, men det är möjligt att vi behöver se över och tydliggöra arbetsformerna. Däremot är vissa tidigare annonskampanjer som gjorts tillsammans med läkemedelsföretag antagligen inte förenliga med domen.

Enligt Elin Michelsen, departementssekreterare på Socialdepartementet, måste man vid Regeringskansliet nu analysera vad den punkt i domen som tar upp informationen innebär i praktiken.
? Vi är inte färdiga med det arbetet ännu, säger hon.