Företag kringgår etikavtal med stipendier och frågor

Enligt etikavtalet mellan industrin och sjukvårdshuvudmännen får företagen bara betala 50 procent av kostnaderna för resor, kost och logi vid utbildningar och kongresser. Flera företag har dock hittat uppfinningsrika vägar att kringgå regelverket.

20 jan 2006, kl 18:36
0

Annons

Via kursstipendier och frågeformulär från ?bulvanföretag? har flera läkemedelsföretag försökt kringgå etikavtalet med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) som nu tillämpats bilateralt i ett drygt år.

I en inbjudan från läkemedelsföretaget Fresenius Kabi till en kurs i klinisk nutrition i april i fjol erbjöds exempelvis ett stipendium på 15 000 kronor som deltagarna kunde få genom att bara kryssa i en ruta. Pengar som lämpligen kunde användas till att betala resterande delar av kringkostnaderna för utbildningen.

Peter Funning, chef för Fresenius marknadsbolag, menar att kursstipendiet inte var ett sätt att kringgå regelverket.

? Vi hade bara formulerat oss otydligt, men det kommer inte att förekomma mer.

? Så här får det förstås inte gå till. Ska man överhuvudtaget dela ut stipendier så är måste det vara för yrkesförkovrande ändamål eller forskning, och verksamheten ska vara transparent, säger Gunilla Törnwall-Bergendahl, som fram till årsskiftet var SKL:s kontaktperson i frågor om regelverket.

Konfidentiell intervju

Enligt Bodil Ericson, som tagit över Gunilla Törnwall-Bergendahls roll på SKL från årsskiftet, har företag även använt bulvanföretag i den otillåtna marknadsföringen.

? Man använder allt oftare så kallade frågeinstitut för att kommunicera direkt med vårdpersonal utan huvudmans inblandning, berättar hon.

I ett brev från företaget QQFS söks till exempel ?en person som arbetar i läkemedelskommittén för en 45 minuter face to face-intervju? Bakgrund till denna intervju är att en ny produkt … skall lanseras på marknaden år 2006-07. Vi ersätter dig med 1000 SEK. Intervjun sker konfidentiellt.?

? Detta är inte enligt reglerna. Man kontaktar enskild direkt, och man avser dessutom att ta fram information i prelanseringsfasen vilket inte är etiskt, säger Bodil Ericson.

? I avtalet står tydligt att även de företag som industrin engagerar skall följa avtalet, säger Bodil Ericsson.

QQFS ägs av ett internationellt marknadsundersökningsbolag som i sin tur arbetar på uppdrag av ett läkemedelsföretag. Representanter för QQFS känner dock inte till vad det nya marknadsföringsavtalet innebär och säger till Läkemedelsvärlden att det är ?konstigt? att man inte blivit informerad om detta. Enligt Läkemedelsindustriföreningen, Lif, är okunskapen om etikavtalets innehåll stor på många håll, men framförallt hos läkarna. Enligt honom har många läkarföreningar tagit initiativ till otillbörligt utbyte med företagen.

? Vi vet faktiskt inte hur sådant här växer fram. Ibland kan det vara vårdpersonalen som driver på, säger Håkan Mandahl, vice vd på Lif.

Anna-Klara Engqvist