Anmälan gäller en reklamfilm för Ellems läkemedel Bamyl Koffein som gått på Kanal 5, TV3 och ZTV.
Budskapet i filmen är att Bamyl Koffein har en närmast sekundsnabb effekt, vilket inte är förankrat i gällande produktresumé som anger att effekt insätter inom 30 minuter.
Påståendet ?? huvudvärkstabletten som piggar upp? tillsammans med bilder som visar en person som blir orimligt pigg är ovederhäftigt och är en otillåten överdrift och strider mot artikel 4 i regelverket.
Ellem (E) svarar att intentionen har varit att belysa att brustabletten har en förhållandevis snabb effekt jämfört med fasta tabletter och jämfört med produkter utan koffein. Man ville illustrera hur det känns när huvudvärken lättar och menar att det är legitimt att göra det skämtsamt och är inte ägnat att vilseleda någon om sekundsnabb effekt. E menar att det är tillåtet att använda humor och vissa ?harmlösa? överdrifter.
Avseende den uppiggande effekten hänvisar E till bipacksedeln där det anges att ?Koffein har även en uppiggande effekt?.
I sin bedömning framhåller IGM att E medger att man vill framhålla ?en förhållandevis snabb effekt jämfört med fasta tabletter och produkter utan koffein?. Att antyda en överdrivet snabb effekt är varken humoristiskt eller harmlöst. Humor kan visst användas i läkemedelsreklam men får ändå inte vilseleda eller förmedla en överdriven bild av läkemedlets egenskaper. I denna del strider reklamen mot artikel 4.
IGM håller med att ordet upppiggande förekommer i bipacksedeln. Men läkemedelsreklam ska bedömas i sin helhet och i den anmälda filmen blir personen inte bara omedelbart fri från huvudvärken utan även orimligt uppiggad, så pigg att han genast kan göra armhävningar. Därmed är framställningen ovederhäftig och en otillåten överdrift i strid med artikel 4.
Reklamfilmen strider mot artikel 4 i regelverket och ärendet är att beteckna som normalt. Eftersom Ellem varken är medlem av någon av branschorganisationerna LIF eller IML utgår ingen avgift.