Anna Ovanfors, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, har i en studie tittat närmare på samspelet mellan patienter, läkare och läkemedelsföretag inom astmaområdet. En tydlig tendens i hennes material som omfattade 600 patienter är att patienter som upplever att de får en bra och uppdaterad information om sin läkemedelsbehandling också får bättre kontroll över sitt sjukdomsförlopp.
Anna Ovanfors tittade på patienter som behandlades på astmamottagningar och på vårdcentraler. Patienter behandlade på astmamottagningar var generellt nöjdare.
– Eftersom det är läkemedelsföretagen som har kunskap om läkemedlet och hur det ska användas rätt är min slutsats att samhället skulle tjäna på ökade möjligheter för företagen att nå ut till läkarkåren, säger Anna Ovanfors som nu arbetar på läkemedelsföretaget Wyeth Lederle.
Studien var beställd av Astrazeneca, men den visar inte att det enskilda läkemedlet har någon betydelse för hur nöjd patienten är med sin behandling.
– Ett läkemedel lever inte sitt eget liv när det är ute på marknaden. Det behövs ett samspel mellan företag och vårdpersonal för att behandlingen ska bli så bra som möjligt, menar Anna Ovanfors.
Neutral kanal
Hur läkarna får kunskap om läkemedlet och hur det används på bästa sätt och hur man informerar patienten är en annan sak. Den uppstramning som skett på senare tid i kontakten mellan företag och förskrivare kan i viss mån vara sund och riktig säger hon, men då behövs andra kanaler, en ?neutral? myndighet är hennes förslag.
– Vad som är solklart är att utbildningen behövs. Men uppenbarligen har de politiska instanserna på senare tid inte agerat för att förbättra informationsutbytet mellan parterna.
Titeln på Anna Ovanfors avhandling är ?Essays on Nonlinear Time series Analysis and Health Economics? .