Abbott har tidigare fällts för marknadsföring av Humira på icke godkänd indikation, psoriasis. Nu har det hänt igen. I ett reklamblad med samma grafiska profil som används i marknadsföring av Humira skriver företaget ?En högre TNF-alfa innebär värre psoriasis? och på baksidan ?TNF-alfa är kopplad till psoriasis? och ?TNF-alfa kan gynna cell-delning i huden?.
IGM påpekar att det är välkänt att Abbot marknadsför TNF-alfahämmaren Humira bland annat på indikationen psoriasisartrit. Det är uppenbart att annonsen antyder möjligheten att använda TNF-alfahämmare även mot psoriasis, alltså prelansering.
Abbott bestrider att informationen kan jämställas med prelansering. De anser att associationen till Humira skulle vara så långsökt att utskicket inte var att klassa som läkemedelsinformation utan terapiområdesinformation. Detta utskick som fokuserar på huden skulle vara det första av tre i en kampanj med syfte att få dermatologer att remittera patienter till reumatologen tidigt.
IGM anser inte att argumentationen håller. Utskicket har samma färgkod som Humira och handlar uteslutande om att TNF-alfa är kopplad till psoriasis och gynnar celldelningen i huden, med förvärrad sjukdom som följd. Helt klart antyder företaget möjligheten att vid psoriasis använda antingen Humira eller en ny TNF-alfahämmare från Abbott.
Utskicket strider mot artikel 2 och 4 samt artikel 1 i EFPIA-koden. Eftersom IGM tidigare betonat att blotta antydan om annan ändamålsenlighet än godkända indikationer bedöms strängt är överträdelsen allvarlig. Dessutom föreligger ett så kallat åsidosättande, vilket medför dubbel avgift om 200 000 kr.