Läkemedelsindustrins etiska regler och överenskommelser har länge varit en snårig härva av praxis och avtal. Nu har branschen sammanställt allt i ett integrerat dokument: Läkemedelsbranschens etiska regelverk.
– Det är ett ambitiöst arbete som pågått en längre tid. I samband med det har vi också passat på att uppdatera regelverket så att det tydligt framgår vad som gäller. Företag som bryter mot reglerna har i många fall inte gjort det av illvilja, utan de har inte förstått vad som gällt, säger Pär Tellner som är marknadsetikansvarig på Lif.
Samtidigt passar Lif på att uppdatera reglerna, och en nyhet är att industrins egen informationsgranskningsman, IGM, får starkare ställning.
– Vi ger vårt egenåtgärdssystem starkare muskler. Vi höjer maxavgiften för överträdelser från 250 000 kr till en halv miljon. Och vid allvarliga övertramp ger vi IGM befogenhet att kräva rättelseannonsering. Det innebär alltså att företagen tvingas annonsera en sammanfattning av beslutet i samma tidning som haft den fällda annonsen.
Vid grova överträdelser öppnar Lif också möjligheten för att temporärt utesluta företag ur föreningen.
Men är ett medlemskap i Lif så attraktivt att det har betydelse?
– Ja, det förmodar vi naturligtvis att det är. Och det är nog inga företag som vill förknippas med bristande etik. Till och med Antula som haft en njugg attityd har krupit till korset och anpassat sin marknadsföring i enlighet med IGM-beslut.
I det nya regelverket har Lif också harmoniserat de svenska bestämmelserna mot de två internationella regelverk som företagen har att följa, koder från den europeiska branschföreningen (EFPIA) och den internationella (IFPMA).
Ett exempel på skärpta krav som kommer från de internationella reglerna är att läkemedelsföretag inte får finansiera eller arrangera deltagande vid möten som äger rum på olämpliga orter.
– Det man avser är alltså orter som anses för lyxiga. Det där har varit knepigt eftersom företagen kan behöva boka lång tid i förväg. Därför har vi nu bestämt att jag fattar beslut om vilka platser som är olämpliga så att företagen får besked, säger Pär Tellner.