I förra veckan lämnade företaget Sanofi Pasteur MSD in en
ansökan till europeiska läkemedelsverket EMEA om att få utökad indikation på
sitt vaccin Gardasil. Företaget vill att vaccinet ska bli godkänt även för att
förebygga vaginalcancer och vulvacancer. Men redan idag kopplar Google samman
vulvacancer och vaginalcancer med Gardasil.
På Google kan företag
betala för att speciella sökord ska resultera i att företagets hemsida hamnar
längst upp i sökresultatet. Länken presenteras då som en ?sponsrad länk?. Det var också så det såg ut tidigare idag vid en sökning på vulvacancer respektive vaginalcancer på
Google. Längst upp i sökresultatet hamnar en sponsrad länk till hemsidan www.gardasil.se.
Detta trots att vaccinet ännu inte är godkänt som vaccin mot dessa sjukdomar.
När Läkemedelsvärlden
först pratar med industrigranskningsmannen Göran Wennersten, som är den person
som granskar industrins marknadsföring, känner han inte till kopplingen som
Google gör mellan cancerformerna och vaccinet. Men när han tittat på sidan
närmare bestämmer han sig för att göra en anmälan.
? Det där ser verkligen inte bra ut. Ordet vulvacancer står i helt nära
anslutning till Gardasil och då tolkar man det naturligtvis som att vaccinet
hjälper mot vulvacancer. Företaget kan räkna med ett brev från mig på måndag.
Företag får inte marknadsföra sina läkemedel för andra sjukdomar än de det
blivit godkända för, och det är en regel som man normalt håller mycket hårt på.
? Det brukar heta att blotta antydan om
annan indikation är nog för en fällande dom, säger Göran Wennersten.
Företeelsen med sponsrade länkar är relativt ny inom läkemedelsbranschen.
? Exakt det här förfarandet har inte prövats tidigare, säger Göran Wennersten.
Sanofi Pasteur MSD:s
vd Einar Vollan känner först inte till deras marknadsföring på Google, utan
ber att få återkomma. Efter ett tag ringer han tillbaka
och berättar att kampanjen på Google nu är avbruten och att företaget ska gå
igenom sökordslistan.
? Vi har aldrig beställt att vaginalcancer och vulvacancer ska finnas med på vår
sökordslista utan det här beror på en teknisk miss, men tills vi vet vad som
har hänt så avbryter vi kampanjen helt.
Vad är det för
tekniskt fel som kan ge upphov till det här?
? Det vet jag inte, det är det vi ska undersöka tillsammans med vår
webbyrå, säger Einar Vollan.
Fem minuter senare är den sponsrade länken borta.