Bilar säljer läkemedel i tredje världen

Det som läkemedelsföretagen möjligen kan drömma om att göra i Sverige, det gör man i Pakistan, som att erbjuda en bil till den läkare som skriver ut många recept på det egna företagets nylanserade läkemedel. Enligt en ny rapport är gåvor i den storleksordningen närmast normala när företagen marknadsför sina produkter på nya marknader.

9 nov 2007, kl 10:39
0

Annons

De multinationella läkemedelsbolagen har funnit en ny och växande marknad för sina presenter och lockbeten ? låginkomstländernas läkare. Det visar en rapport från den internationella konsumentrörelsen, Consumer International, Drugs, Doctors and Dinners.

Medan debatten ofta handlar om den dåliga tillgången till läkemedel i utvecklingsländer tar den här rapporten avstamp i det motsatta; hur de multinationella företagen genom att utnyttja ländernas bristande lagstiftning och myndighetskontroll marknadsför sina receptbelagda läkemedel med metoder som enligt företagens egna regelverk anses oetiska när de agerar i Europa. Men inte när samma företag agerar i Indien, Pakistan eller Malaysia.

Rapporten bygger på information och research från 21 låginkomstländer, där multinationella bolag formligen tycks duscha över läkare presenter och lockbeten för att förmå dem att förskriva deras produkter. Gåvorna är allt från pennor till luftkonditionering, laptops, medlemskap i exklusiva klubbar, dyr kristall och vistelse på femstjärniga hotell.

En professor i psykiatri, Murad M Khan, vid Aga Khan University berättar till exempel att i Pakistan får en läkare som skriver ut 200 recept av ett läkemedel en ny bil. En anonym indisk läkare berättar att det idag är normalt att få en tvättmaskin eller mikrovågsugn av ett företag som vill lansera sitt läkemedel.

? Läkemedelsföretag beter sig så etiskt som de är tvingade till på grund av lagstiftning, myndighetsövervakning och allmänhetens toleransnivå, konstaterar Sten Olsson vid Uppsala Monitoring Centre. Han har i många år arbetat med biverkningsbevakning i utvecklingsländer och är också ordförande i Farmacevter utan gränser.

? Ofta har de multinationella företagen bara en marknadsföringsavdelning, någon medicinsk avdelning som kan balansera budskapet  anser man sig inte behöva i de här länderna. Marknadsförarna belönas enbart utifrån hur mycket de säljer.

Skälet till att bolagen blir allt mer intresserade av låginkomstländerna är flera. Ett är enligt Consumers International att försäljningen i väst stagnerat. Men det finns också en växande marknad för de läkemedel som företagen utvecklat för oss i väst. Ekonomin har förbättrats för stora grupper, bortsett möjligen från Afrika. Och många får vällevnadssjukdomar som diabetes och kardiovaskulära sjukdomar .

Det man däremot fortfarande saknar är en läkemedelslagstiftning och läkemedelsmyndigheterna hinner inte heller med övervakningen.

? I princip får läkemedelsbolagens bild av läkemedlen stå helt oemotsagd. Tillgången på oberoende läkemedelsinformation är obefintlig, eller i bästa fall, fullständigt otillräcklig, säger Sten Olsson.

Enligt Consumers International innebär det att människor med begränsade tillgångar ofta får ett recept på ett dyrt originalläkemedel när det finns billigare generika.

Men konsekvensen blir också många felaktiga förskrivningar om bilen hägrar då 200 recept har signerats.

Konsumentorganisationen kräver att läkemedelsföretagens internationella federation, IFPMA förbjuder sina medlemmar att strö gåvor över läkare i låginkomstländerna för att ?säkra sina vinster?.

Svaret från IFPMA är att det tar tid innan de etiska koderna är implementerat globalt.