Eget apotek ger möjlighet till förändring

Eget apotek ger möjlighet till förändring

I drygt en månad har Margareta Fors, chef för apoteket Örnen i Stockholm, varit sin egen. Som en av 20 utvalda har hon fått chansen att driva sitt apotek enligt den nya franchisemodellen. Förhoppningen är att öka den personliga servicen och att alltid kunna ge kunderna vad de vill ha.

18 mar 2008, kl 19:33
0

Annons

När Margareta Fors fick höra talas om pilotprojektet med franchiseapotek sökte hon direkt.
? Jag älskar nya utmaningar och vantrivs om det inte händer saker, säger hon.
Margareta Fors är utbildad receptarie och har varit chef på apoteket Örnen sedan 2005. Apoteket, som är ett av Stockholms större, ligger ett stenkast från Läkarhuset på Odenplan och har flera vårdcentraler och andra vårdinrättningar i sitt upptagningsområde. Dessutom har det ett utökat sortiment riktat till djurägare.

Förutom att Margareta själv såg franchiseprojektet som en utmaning passade själva apoteket bra in på projektbeskrivningen.
? Örnen är ett stabilt apotek och jag visste att det inte skulle hända några stora saker runt Odenplan på ett tag och att inget av de närliggande apoteken skulle bygga ut eller lägga ner. Dessutom har jag en helt fantastisk personal som är ung och driven.
När intervjun sker har det gått en vecka sedan projektet drog igång och än så länge märks inte så mycket av den nya verksamhetsformen. Hittills har det mest handlat om att inventera och kvalitetsgranska lagret och att hålla möten med olika nyckelpersoner.

Trots att tanken är att de enskilda apoteken ska drivas som egna företag är det förhållandevis mycket som styrs från centralt håll. Bland annat finns ett basutbud på cirka 900 artiklar i egenvårdssortimentet som varje apotek måste föra. Skillnaden för pilotapoteken är att bland de 200-300 andra produkterna som ingår i det så kallade tilläggsutbudet finns det nu möjlighet att välja vad som passar respektive apotek.
? För vår del med vårt läge i Stockholm kommer det kanske inte att synas en sådan stor skillnad i utbudet. Men för ett apotek i till exempel Kiruna kan det märkas mer. Om det pågår en central kampanj för allergimediciner kan de välja att förlägga den senare i tid, när det passar dem.
Vad Margareta Fors istället vill fokusera på är att minska apotekets restlager och i större utsträckning kunna serva kunderna med vad de vill ha.
? När kunderna kommer hit ska de få den medicin som de vill ha, vid ett och samma tillfälle. Nu kan det hända att någon har ett recept och ska ha tre burkar av en medicin men vi bara har två. Det gillar inte jag. Kunderna ska få vad de har kommit hit för.

För att komma tillrätta med problemet ska Margareta Fors och hennes personal titta på historiken i apotekets leveransbrister och försöka identifiera varför och när bristerna dyker upp.
? När vi vet det kan vi göra mycket snabbare förändringar.
Vad tycker personalen om den nya driftsformen?
? De tycker att det är spännande, framförallt de som jobbar på egenvårdssidan där vi har större möjligheter att påverka. På receptsidan är vi mer styrda av vad läkarna skriver ut, men där kan vi jobba med att korta väntetiderna och se till att kunderna får vad de ska ha.

Är det något oväntat som har dykt upp som du inte var förberedd på?
? Det är för tidigt att säga. Pilotförsöket innebär inte något eget risktagande, vilket det skulle göra om det vore på riktigt. Men det här är ett gammalt apotek och jag har tänkt på hur det skulle vara om saker och ting börjar gå sönder. Reparationer är ju sådant som påverkar det ekonomiska resultatet.
Men även om försöket är på prov driver Margareta Fors Örnen som om det vore hennes eget apotek.
? Om någon blir sjuk hoppar jag själv in och jobbar extra och i påsk ska jag jobba en av helgdagarna. Allt för att hålla ner kostnaderna!