MARKNADSFÖRING Det är den bedömning IGM, Industrigranskningsmannen, gjort efter att marknadsföringen anmälts till honom.
I det första fallet anser anmälarna att man som förälder hamnar i en ?gisslansituation? när man får ett brev hem med den här uppmaningen tillsammans med uppmaningen att ?passa på? innan rabatten i förmånssystemet går ut.
I
GM som på eget initiativ eller efter anmälan granskar marknadsföringen av läkemedel avvisar påståendet. Brevet är vare sig integritetskränkande eller ett problem för föräldrar som saknar kunskap anser han. Eftersom vaccinationen sker på vårdcentral kommer föräldrarna att få mer information där, anser han.
I det andra fallet där landstinget i Halland tillsammans med Sanofi Pasteur MSD gjort gemensam sak och i en textannons i lokaltidningen gått ut med uppmaningen ?Vaccinera dig mot Gardasil? anser dock IGM att företaget gjort fel.
Skälet är att annonsen ger intryck av att det är landstinget som ensamt står bakom den, medan regelverket tvärtom trycker på att läkemedelsreklam ska vara lätt att känna igen som sådan.
Därför får företaget betala 80 000 för den marknadsföringen, med brevet till tonårsföräldrarna frias.
- Läkemedel
Direktreklam om HPV-vaccin är OK
Det är helt enligt regelverket att ett Sanofi Pasteur MSD skickar brev till tonårsföräldrar med uppmaningen att vaccinera sina döttrar mot HPV-virus. Däremot är det vilseledande när samma företag tillsammans med ett landsting uppmanar till vaccinering via en tidningsannons.