Marknadsundersökningen är gjord av reklambyrån DDB och bygger på intervjuer med drygt 1800 personer i 11 länder. Syftet med undersökningen var att ta reda på konsumenters syn på sin egen hälsa och läkemedelbranschen.
Resultatet visar bland annat att de tillfrågade var skeptiska till nya läkemedel. När de fick välja mellan påståendet att de skulle välja ?ett läkemedel som funnits på marknaden en tid? eller ?ett läkemedel som du vet är det senaste inom området? valde 70 procent ett läkemedel som funnits en tid. Något som är viktigt för läkemedelsföretag att tänka på när de introducerar nya läkemedel skriver rapportförfattarna. Både läkare och patienter måste utbildas kring vad det nya läkemedlet tillför menar de.
Undersökningen visar också att en knapp majoritet, 54 procent, av konsumenterna hellre väljer generika framför originalläkemedel. När det gäller deras inställning till läkemedelsindustrin är den också lätt avvaktande. En tredjedel svarar att de litar mindre på läkemedelsindustrin nu än för fem år sedan. Samtidigt tycker också 39 procent att läkemedelsindustrin får mer negativ uppmärksamhet i media nu jämfört med för fem år sedan.
När det gäller internet och dess roll för läkemedelsindustrin konstaterar man i undersökningen att tilliten till läkemedelsföretagens egna webbplatser är låg. Endast 7 procent av de tillfrågade rankade dessa sidor som det mest tillförligtliga. En fjärdedel ansåg att myndigheters sidor var mest tillförlitliga och 18 procent litade mest på patientföreningars eller patientcommunities sidor.
Trots den kritiska inställningen till läkemedelsföretagen har de flesta ändå en positiv inställning till läkemedel. Två tredjedelar svarade att de trodde de flesta läkemedels positiva effekter var större än dess biverkningar.