IGM granskar fler

Nu är både Föreningen för generiska läkemedel, FGL och Svensk
egenvård anslutna till läkemedelsbranschens etiska regelverk. Deras
reklam granskas sedan en tid tillbaka av IGM men än så länge har ingen
av de nya medlemmarna blivit fällda.

28 okt 2009, kl 02:26
0

Annons

Under hösten har fler företag anslutit sig till att följa läkemedelsbranschens etiska regelverk. Sedan den 1 oktober är Föreningen för generiska läkemedel, FGL med vilket innebär att de förbinder sig att följa de regler som branschen själva har satt upp. Om de inte sköter sig riskerar de böter.

Även branschorganisationen Svensk Egenvård, som bland annat samlar företag som säljer naturläkemedel och växtbaserade läkemedel, är anslutna. Sedan i somras finns sådana läkemedel med i Fass och för att få finnas där är det ett villkor att också vara ansluten till det etiska regelverket. Det är upp till det marknadsförande företaget att ansöka om att ansluta sig och hittills har 16 företag gjort det.

Enligt Pär Tellner, compliance officer på Lif verkar de nya medlemmarna sköta sig bra.
– Det som kan saknas i deras annonser är en tydlig avsändare och information om vad som är den godkända indikationen och vilken verksam substans det handlar om. Men det är nya regler för dem så det är inte konstigt om det tar lite tid att ställa sig, säger Pär Tellner.

Han berättar att Informationsgranskningsmannen, IGM, har varit i kontakt med några av företagen och påpekat vissa brister men än är inget ärende avslutat. Kanske kommer det i ett första skede räcka med att det lovar att skärpa sig.

Bland generikaföretagen har han inte heller sett några konstigheter.
– De har ju varit anslutna bara en kort period men vi har allmänt väldigt lite problem med generikaföretagen eftersom de helt enkelt inte ägnar sig så mycket åt reklam. Kanske blir det annorlunda på den omreglerade apoteksmarknaden, säger Pär Tellner.