Det är forskare vid University of California i San Fransisco som analyserat data från studier om hur allmänläkare bemötte patienter som vill ha antidepressiva. Patienterna var fuskpatienter som tränats upp speciellt för att delta i studien fick göra sammanlagt 199 besök på vårdcentraler i San Fransisco och New York.
Patienterna uppgav att de var trötta eller hade värk i till exempel ryggen och begärde att läkaren skulle förskriva ett antidepressivt läkemedel för detta. De uppgav i vissa fall ett specifikt varumärke och hänvisade till bland annat tv-reklam. Samtalen spelades in och i 84 av de fall där läkaren nekat förskrivning analyserades de.
Analysen visade att läkarna använde sex olika strategier för att säga nej till patientens begäran. I 63 procent av fallen användes ett av tre sätt som alla utgick från patientens perspektiv. Ett var att fråga patienten om hur den kände till läkemedlet och varför de trodde det skulle hjälpa dem. Ett annat sätt var att läkaren uppmanade patienten att uppsöka en psykoterapeut och det tredje att sätta en annan diagnos än depression.
I 6 procent av fallen nekade läkaren patientens önskemål om läkemedel rakt av. I 31 procent av fallen valde läkarna att i stället förskriva ett sömnmedel eller besluta om provtagning för att utesluta exempelvis sjukdom i sköldkörteln som kan ge liknande symtom. Slutsatserna var att patienterna upplevde en högre tillfredställelse i de fall där läkaren hade ett patientperspektiv.
Studien publiceras i det nya numret av tidskriften Archives of Internal Medicine och forskarna bakom den skriver att resultaten visar att olika strategier som användas av läkare kan minska en onödig läkemedelsanvändning. De kan också leda till att patienten uppfattar den mer tillfredsställande.